Sony Ericsson skifter topledelse

Japansk topchef forlader den pressede mobilproducent, og Sonys topchef sætter sig selv i bestyrelsesformandsstolen.

Den svensk-japanske mobilproducent Sony Ericsson skal igen give overskud og sætter svensk chef i spidsen. Foto: Thomas Breinstrup Fold sammen
Læs mere
Den svensk-japanske mobilproducent Sony Ericsson, der er verdens femtestørste, skifter hele topledelsen ud i et forsøg på at vende de negative bølger.

Japanske Dick Komiyama forlader Sony Ericsson som administrerende direktør efter et år og ti måneder, og Sonys øverste topchef, den 67-årige waliser og Vietnam-veteran Howard Stringer, overtager bestyrelsesformandsposten i selskabet, som ejes halvt af Sony, halvt af svenske Ericsson. Howard Stringer afløser Ericssons koncernchef, Carl-Henric Svanberg, som til nytår bliver ny bestyrelsesformand for oliegiganten British Petroleum (BP).

Overskuddet skal tilbage

Dick Komiyama kritiseres for at have været for usynlig i sin ledelse af Sony Ericsson, der de seneste tre kvartaler har meldt om tilbagegang på tilbagegang. Han erstattes derfor 15. oktober af Ericssons chef i Silicon Valley, Bert Nordberg, som flytter til Sony Ericssons hovedsæde i London. Opgaven er klar: Sony Ericsson skal give overskud igen. Sony Ericsson, som fortsat er det mest solgte mobilmærke i Sverige, tabte 41 procent af omsætningen i andet kvartal i år, fordi udbuddet af telefoner ikke er så stort blandt de smarte og mere avancerede telefoner, som stort set er den eneste type, der er mersalg i for øjeblikket. Sony Ericssons tilbagegang er den største blandt de fem store mobilproducenter.

Bert Nordberg har gode kontakter til såvel Google som Apple, og til flere svenske aviser siger han, at især Googles nye styresystem til mobiltelefoner, Android, er interessant for Sony Ericsson.

Otte år gammelt

Sony Ericsson blev stiftet i oktober 2001 og og blev et af de mest succesfulde selskaber i branchen nogensinde. Sony Ericsson har med sit moderne design og sin gode sans for nyttige og frem for alt populære funktioner på rekordtid virkelig gjort sig gældende på mobilmarkedet, især blandt de unge mobilbrugere. Ericssons egen mobiltelefonproduktion før samarbejdet var en sand kamp op ad bakke.