Sony Ericsson klar til at blive nummer tre

Det svensk-japanske selskab solgte 61 procent flere mobiltelefoner og tredoblede overskuddet i juleperioden. Nu skal sydkoreanske Samsung have baghjul.

De er helt oppe at ringe hos Sony Ericsson.

Det japansk-svenske selskab, der er verdens fjerdestørste mobiltelefonproducent, mere end tredoblede sit overskud i fjerde kvartal og solgte 61 procent flere mobiltelefoner - vel at mærke i den dyrere ende. Målet er nu at blive nummer tre på verdensmarkedet og slå sydkoreanske Samsung.

Sony Ericsson er den første af de store mobilproducenter, der fremlægger regnskab.

Perioden fra oktober til december er på grund af julen den absolutte højsæson for mobiltelefoner. Hele 3,33 milliarder kroner kan Sony Ericsson skrive på bundlinjen, efter at 26 millioner mobiltelefoner blev langet over diskene. Det er især de dyrere Walkman-telefoner med musikafspiller og Sonys Cybershot-kamera indbygget, der sælger.

Salget overgår Sony Ericssons egne forventninger. Nu ender salgstallet for 2006 sandsynligvis på omkring 980 millioner mobiltelefoner. Det er 30 millioner mere end forventet. Og derfor har topchefen, Miles Flint, nu sat sig for at runde milliarden næste år.

»Vor forventning for næste år er at nå 1,1 milliarder telefoner,« sagde han, da han fremlagde regnskabet.

Markedet for mobiltelefoner udvider sig konstant. Mange har flere mobiltelefoner. Alene i Danmark, hvis officielle befolkningstal ifølge Danmarks Statistik i oktober var 5,44 millioner, var der sidste sommer 5,6 millioner mobilabonnementer. Tallet er det nyeste, der foreligger fra IT- og Telestyrelsen.

Succes på rekordtid

Sony Ericsson, der har hovedkontor i London, ejes i forholdet 50:50 af den japanske elektronikgigant Sony og den svenske mobilnetskæmpe Ericsson. De to gik sammen i oktober 2001 og fik etableret et af de mest succesfulde selskaber i branchen nogensinde. Sony Ericsson har med sit moderne design og sin gode sans for nyttige og frem for alt populære funktioner på rekordtid virkelig gjort sig gældende på mobilmarkedet. I dag sidder Sony Ericsson efter eget udsagn på omkring ni procent af verdensmarkedet - en fremgang på to procent med særlig vækst i Latinamerika og Stillehavsregionen i Asien.

Her er finske Nokia stadig den ubestridt største. Hver tredje solgte mobiltelefon i verden er en Nokia-telefon. Nummer to er amerikanske Motorola, som er kommet stærkt tilbage med sin Razr-model efter en katastrofal periode med dårligt design og endnu ringere leverancer. Tredjepladsen besættes af sydkoreanske Samsung, hvis nyskabende og elegante telefoner også er blevet voldsomt populære på kort tid. Samsung gik dog lidt tilbage, da analysehuset Gartner i november gjorde markedsandelene op. Samsung sad da på 12,2 procent af verdens mobilmarked.