Sony Ericsson har igen succes

Verdens mindste Android-telefon, X10 Mini-modellerne, storsælger. Sony Ericsson kan nemlig - modsat konkurrenterne - levere telefonen uden forsinkelse.

Sony Ericsson ramte helt rigtigt, da X10 Mini-telefonen - med og uden udskydeligt tastatur - i februar i år blev lanceret på mobilmessen Mobile World Congress i Barcelona, Spanien. Foto: Albert Gea, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere

Der er både lys og penge forude for verdens fjerdestørste mobilproducent, Sony Ericsson, der ventes at komme med den bedste kvartalsrapport længe.

De nye telefoner i Xperia-serien - X10 Mini og X10 Mini Pro, sidstnævnte med udskydeligt tastatur - sælger så godt, at de sætter ny rekord. Det slår samtidig en pæl igennem et af Sony Ericssons tidligere store problemer: at kunne levere varen til tiden.

Ventetid på alle andre telefoner

»Der er en usædvanlig efterspørgsel på telefoner med pegeskærm. Sony Ericsson er i øjeblikket alene om at kunne imødekomme kundernes behov,« siger kommunikationschefen for teleselskabet »3« i Sverige, Erik Hörnfeldt, til avisen Dagens Industri.

»3« kan, som alle andre, ikke levere de populære modeller fra Apple, Nokia, Samsung og HTC på stedet. Således er der i øjeblikket fire-seks ugers leveringstid på en Apple iPhone.

Det giver Sony Ericsson vind i sejlene. Butikkerne frygter nemlig, at kunderne går andre steder hen, når de ikke er i stand til at levere den telefon, som kunderne ønsker sig.

Verdens mindste Android-telefon

X10 Mini-modellerne er verdens mindste avancerede mobiltelefoner med Google Android som styresystem. X10 Mini-modellerne har en skærm på blot 2,5 tommer, men den er designet, så den alligevel kan betjenes af også folk med tykke fingre.

Storebroderen, X10, hvis skærm er større end iPhonens, var Sony Ericssons første Android-model og har også solgt godt, men det er miniudgaven, der virkelig har ramt kundernes hjerter og pengepunge.

Hos Sveriges største gensalgskæde The Phone House er X10 Mini en klar nummer et, mens iPhone blot ligger på femtepladsen.

Ny topchef har gjort det godt

Sony Ericsson har i seks kvartaler i træk måttet melde om tab. Det første til sidst til, at den japanske topchef blev udskiftet med svenske Bert Nordberg, der kom fra Ericsson. Han satte en stor spareplan i værk og ser ud til at have gjort det rigtige på det rigtige tidspunkt.

Avancerede - eller smarte - mobiltelefoner udgør nu halvdelen af Sony Ericssons salg, og gennemsnitsprisen på telefonen lå i andet kvartal på det højeste i fem år, nemlig omkring 1.500 svenske kroner, skriver Dagens Industri.

Hurtig succes

Sony Ericssons er svenskernes favoritmærke blandt mobiltelefoner. Selskabet, der har hovedkontor i London, ejes i forholdet 50:50 af Sony og den svenske mobilnetsgigant Ericsson. De to gik sammen i oktober 2001 og fik etableret et af de mest succesfulde selskaber i branchen nogensinde. Sony Ericsson har med sit moderne design og sin gode sans for nyttige og frem for alt populære funktioner på rekordtid virkelig gjort sig gældende på mobilmarkedet, især blandt de unge mobilbrugere.

Ericssons egen mobiltelefonproduktion før samarbejdet var en sand kamp op ad bakke.