Sony er tilbage i sort

Den japanske elektronikgigant havde overskud i den vigtige julehandel og bryder dermed over et års røde resultater. Især fladskærme bidrager til fremgangen.

Der er stigende salg i Sonys produkter efter over et års krise. Foto: Yoshikazu Tsuno, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For første gang i fem kvartaler kan den japanske elektronikgigant Sony melde om overskud. Det skyldes frem for alt de populære fladskærmsfjernsyn.

Sony, som også står bag digitalkameraserien Cybershot og spillekonsollen Playstation, har skåret massevis af stillinger væk og lukket fabrikker for at få bugt med virkningerne af den finanskrise, der slog meget hårdere, end elektronikbranchen havde forventet.

Underskud nu kun halvt så stort

Driftstabet for hele året, der slutter 31. marts, er nu skåret 30 milliarder yen (1,7 milliarder kroner ned) fra de forventede 60 milliarder yen. Sony satser især på at kunne sælge mere indhold og at få yderligere gang i fladskærmsmarkedet med sine 3D-TV-apparater. Canon fører på markedet for digitalkameraer, Samsung på fladskærmsmarkedet.

Sony kæmper også mod ligeledes japanske Nintendo på markedet for spillekonsoller. Sidste år lancerede Sony en billigere model af sin Playstation 3-konsol lige op til julehandelen, og det har bidraget til flere penge i kassen.

Positivt julesalg

I det vigtige julekvartal, oktober-december, fik Sony et positivt driftsresultat på 146,1 milliarder yen, hvor det et år tidligere var et stort minus på 17,96 milliarder yen.

Sony ledes af den walisisk-fødte Howard Stringer, 68 år, der som den første ikke-japaner overtog ledelsen af den japanske gigant for nogle år siden.