Sony-chef: Det europæiske marked er størst

Europa er et nøglemarked for Sony, både hvad angår salg, markedsandele og forbrugsmønstre, siger Sonys europæiske direktør i dette interview om ny Playstation.

Den nye Playstation fra Sony bliver lanceret i Europa og USA flere måneder før, den kommer til salg på virksomhedens hjemmemarked i Japan. På billedet Jim Ryan, chef for Sony i Europa. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Sony er et japansk selskab. Vi lancerer den nye Playstation i Europa og USA i november. I Japan lancerer vi den først i februar 2014. Forestil dig lige det fra et japansk selskabs synspunkt,« siger Jim Ryan, der er øverste chef for Sony i Europa.

Han taler om den nært forestående konsolkrig, hvor amerikanske Microsoft og japanske Sony vil tordne sammen i en duel, hvor de skal kæmpe om markedet for det, de kalder »næste generations spillekonsoller«.

På den ene side Sony med Playstation 4, på den anden side Microsoft med Xbox One. Bevæbnet med hver sin potente konsol.

Her vil det europæiske marked spille en endog meget stor rolle. Det er ifølge Jim Ryan her, det største marked er for Sony. Større end både det amerikanske og det asiatiske.

»Det europæiske marked er vigtigt af flere årsager. For det første er markedet det største. For det andet er det markedet, hvor vi har de største markedsandele i forhold til konkurrenterne, og hvor vi traditionelt har stået stærkt. Og for det tredje favner europæerne meget bredt, når det kommer til spil. Hvad enten det er quiz-, danse- eller traditionelle skydespil, er de hurtige til at tage dem til sig,« siger Jim Ryan.

Stor forskel på USA og Europa

Hvis man kigger på tallene fra 2012, står Sony overordentlig stærkt på det europæiske marked. Ifølge tal fra IDC Danmark solgte Sony i Europa 5,23 millioner Playstation 3-konsoller, mens Microsoft solgte 1,8 millioner enheder af deres Xbox 360.

På det amerikanske marked ser tallene noget anderledes ud. Her solgte Sony 5,3 millioner spillekonsoller, mens Microsoft langede hele 6,3 millioner over disken til de amerikanske forbrugere. Microsofts stærke position i hjemlandet cementeres af, at deres konsol de seneste 30 måneder i træk har været den bedst sælgende. På verdensplan var det Sony, der ifølge IDCs tal kunne kalde sig størst på konsolmarkedet i 2012. Her solgte Sony 13,7 millioner Playstation 3-konsoller, mens tallet lød på ti millioner for Microsoft. Nintendo solgte 8,1 millioner af deres to spillekonsoller, Wii og Wii U.

Jim Ryan vil ikke gå ind i specifikke tal om succeskriterier for salget af den nye Playstation-konsol, men sammenligner salget af den nye konsol med de tidligere modeller.

»Playstation 2 er efter 13 år solgt i omkring 170 millioner styk. Playstation 3 har nu været i handlen siden 2006 og har på verdensplan solgt 70 millioner eksemplarer på syv år. Vi forventer ikke, at salget af Playstation 4 vil være meget anderledes end det,« siger han om forventninger til salget.

Dog er Sonys mål faktisk mere konkrete. På en spilkonference torsdag var Andrew House, en anden topchef i Sony, mere klar i mælet.

»Med den sidste Playstation solgte Sony 5,5 millioner enheder på de første fem måneder fra lanceringen i november 2006 til juli 2007. Sonys målsætning er at sælge mindst fem millioner enheder af den nye Playstation på fem måneder,« sagde Andrew House på konferencen og tilføjede, at Sony forventer, at Playstation 4 vil give overskud hurtigere end de fire år, det tog den tidligere model. I august sagde Sony, at der var en million forudbestillinger på den nye konsol.

I USA begynder salget af Sonys nye konsol 15. november, mens salget af Microsofts Xbox begynder en uge senere. Herhjemme begynder salget af Playstation 4 29. november, mens lanceringen af den nye Xbox One tidligere på året blev udskudt og kommer til Danmark først i 2014.

Sony har sat sin pris 100 dollar lavere end Microsoft, nemlig 399 dollar mod Xbox Ones 499 dollar. Jim Ryan forklarede, at Playstation 4-konsollen vil være 100 euro billigere end Microsofts konsol i Europa. Herhjemme vil prisen være omtrent 3.500 kroner.