Sonofon udsætter sig selv ved masseansættelser

Sonofon, der i dag tjener mere per kunde end TDC, udsætter sig selv ved fremtidige priskrige. Sonofon har det seneste år ansat over 200 nye medarbejdere, hvilket er en fremgang i medarbejderstaben på over 20 procent. Og hertil har Sonofons datterselskab Cybercity også ansat flere medarbejdere.

Men indgangen af medarbejdere overstiger langt kundefremgangen og de mange nye medarbejdere kan komme i vejen finansielt, hvis Sonofon igen skal svare for sig i en ny priskrig. Det mener Poul Ernst Jessen fra Danske Bank.

»Det er meget overraskende med så stor stigning i bemandingen og det gør Sonofon sårbar.«

Sonofon har gennem mange år løbende reduceret bemandingen efter »happy days« omkring årtusindskiftet, hvor Sonofon rundede 1.750 medarbejdere. Dengang havde man én mio. kunder. I dag har Sonofon 40 procent flere med næsten 500 færre medarbejdere. Og Sonofon er stadig i kategorien med mange ansatte sammenlignet med lavpris mobilselskaber.

Telmore kunne, inden de blev solgt til TDC, håndtere knap 500.000 kunder med under 100 ansatte. Telmore havde intet mobilnet, det har Sonofon, men presset på medarbejderstaben er stadig et afgørende emne i jagten på besparelser.

Hos Sonofon siger Henrik Clausen, adm. direktør:

»Vi har investeret målrettet i kundeservice samt oprettet over 70 nye butikker i samarbejde med Dansk Supermarked. Det er baggrunden for de mange ansættelser. Og det er i sig selv ikke et mål at være færrest mulige, for gode medarbejdere kan skabe ny vækst. Vi har i dag 30 procent af markedet, og det kræver, at vi investerer i at have en god distribution,« siger Henrik Clausen.

Han mener ikke, at investeringen stiller Sonofon svagere i fremtiden.