Sommertrafik i Københavns Lufthavn uden kaos

Efter en kaotisk sommer sidste år roser flyselskaber og rejsebureauer nu Københavns Lufthavn for afviklingen af årets sommerferietrafik. Men det kræver en indsats nu, hvis lufthavnen skal undgå kaos i fremtiden, lyder det fra SAS.

Trods massivt pres på Københavns Lufthavn i sommerperioden er der – til forskel fra samme periode 2006 – ros til lufthavnen for dette års håndtering. Arkivfoto: Brian Berg Fold sammen
Læs mere
Seksten nye spor i sikkerhedskontrollen og en hær af nyuddannede sikkerhedsvagter og grønblusede guides til at assistere passagererne fik sommertrafikken i Københavns Lufthavn til at forløbe næsten smertefrit.

Sådan lyder dommen fra flyselskaber og rejsebureauer, der efter 2006-sommerens kaotiske forhold med timelange køer så frem mod årets sommer med spænding.

»Det er blevet meget bedre. Vi har ikke oplevet det kaos, vi så sidste år med flere timers kø og folk, der missede deres fly. Lufthavnen har lært af sine fejl, og investeringerne i et nyt security-område har betydet, at sommeren er forløbet fint,« siger salgs- og marketingdirektør i My Travel Danmark, Jan Vendelbo.

Tilsvarende melding lyder fra Star Tours.

»Jeg er tilbøjelig til at sige, at denne sommer er forløbet til et rent 13-tal. Selvfølgelig er køerne lidt længere, når vi alle skal afsted på sommerferie, men vores kunder har ikke ventet i ret lange køer, og vi har ikke haft nogle forsinkelser som følge af, at passagererne ikke kune komme hurtigt nok igennem,« siger salgsdirektør Stig Elling.

Selskabet havde mindre køproblemer ved tjek-in de første weekender af sommerferien, fordi nervøse passagerer ankom både tre og fire timer før afgang, men det blev løst ved at bede folk om ikke at komme for tidligt.

Hos Sterling har kunderne sjældent ventet mere end seks eller syv minutter i køen til security, lyder den tilfredse melding.

»Samtidig har det hjulpet gevaldigt, at næsten halvdelen af vores passagerer har tjekket ind via automater i denne sommer, så vi har kunnet frigive personale til at hjælpe passagerer på gulvet,« siger kommerciel direktør Michael T. Hansen.

Bristepunkt nået
Også lufthavnens største kunde, SAS, roser forbedringerne. Sikkerhedskontrollen fungerede fint, og lufthavnen samarbejdede godt med flyselskaberne om at klare det massive pres fra passagererne. Men der skal gøres en indsats, hvis lufthavnen skal undgå kaos i fremtiden, mener SAS Danmarks adm. direktør.

»På de store rejsedage er kapaciteten på bristepunktet, og der vil komme flere store rejsedage fremover. Heldigvis er lufthavnens ledelse selv inde på, at der skal gøres noget, og det vil vi drøfte med dem på et strategimøde,« siger Susanne Larsen, der, forbedringerne til trods, måtte slås med bagageproblemer som følge af personalemangel og bagageophobning i flere store lufthavne i Europa.

Københavns Lufthavne selv betegner sommeren som meget bedre end sidste år. Sidste sommer kom kun 44 pct. af sommerens passagerer gennem sikkerhedskontrollen på under fem minutter. I år var det 86 pct.

»Men vi kan stadig gøre det bedre. f.eks. mener jeg, at ventetiden trods forbedringer skal endnu længere ned, for det er en vigtig del af passagerernes oplevelse,« siger Brian Petersen, der før sommerferien afløste Niels Boserup som adm. direktør.

En måde at gøre det på er at gøre passagererne fortrolige med at bruge internet og automater til indtjekning.