Sommerens fodboldfest vil sparke gang i salget hos Adidas

Mens Danmark ikke skal til Frankrig og vise de rød-hvide farver til sommer, er der andre, der ser frem til EM i fodbold. Blandt andet tyske Adidas, der spår en vækst i salget og indtjeningen på 12 pct. i år.

Foto: HANNIBAL HANSCHKE. ARKIVFOTO
Læs mere
Fold sammen

Og på bundlinjen vil overskuddet løfte sig med mindst 10 pct., lyder det fra sportskoncernen i forbindelse med offentliggørelsen af det endelige regnskab for 2015.

Det er fodboldfans, der vil få det til at klinge i kassen hos tyskerne. Blandt de deltagende lande spiller eksempelvis Tyskland, Sverige, Ungarn, Spanien, Belgien og Ukraine i Adidas, fremgår det af koncernens hjemmeside.

- Udsigterne for branchen ser sunde ud, og Adidas er velpositioneret til at få en stor fordel, siger Piral Dadhania, analytiker hos RBC Europe, ifølge Bloomberg News.

Det er dermed en koncern, der nyder godt af blandt andet et stigende privatforbrug, som den nye administrerende direktør - danske Kasper Rørsted - overtager til oktober. Adidas' regnskab, som blev offentliggjort torsdag, viser, at koncernens omsætning steg med 15 pct. til 4,2 mia. euro i fjerde kvartal af 2015 fra 3,6 mia. euro i 2014.



Ser man bort fra valutakurspåvirkning, voksede Adidas' indtægter med 16 pct. i kvartalet med fortsatte tocifrede stigninger på de fleste markeder - herunder Kina. Det var dog især i Vesteuropa og Nordamerika, at salget havde fart på med vækst på henholdsvis 31 pct. og 12 pct.

Samlet foreslår koncernen nu et udbytte op 1,60 euro per aktie, hvilket matcher analytikernes forventning ifølge Bloomberg.
Adidas kom allerede i sidste måned med foreløbige tal, som viste, at det justerede nettoresultat i 2015 endte på 720 mio. euro mod 642 mio. euro i 2014.

Alt er dog ikke lutter lagkage, for Adidas falder bagud i forhold til Nike på det amerikanske marked, Og én af Kasper Rørsteds opgaver bliver at få amerikanerne til at gå efter tøj og sko med striber i stedet for Nikes "swoosh".



- Det store håb er, at han kommer til at lukke markedsføringkløften med Nike, siger Zuzanna Pusz, analytiker hos Berenberg, til Bloomberg.

Aktien falder torsdag morgen med 1,5 pct. til 97,66 euro på den tyske børs i Frankfurt.

/ritzau/FINANS