Somersby har erobret 75 procent af Cider-markedet

Carlsbergs Somersby Cider står nu for 75 procent af al salg af Cider i Danmark, og mærket vinder desuden hastigt frem i Norge og Sverige. Cider-succesen skal bruges på flere markeder.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens ølsalget falder på stort set alle vestlige markeder, kan Carlsberg glæde sig over et salg af Somersby Cider, der går over al forventning. Somersbys markedsandel inden for det voksende danske cider-marked er nu 75 procent, mens Somersby i Norge på kort tid har opnået en markedsandel på 27 procent.

"Nu begynder Somersby for alvor at fylde noget i en forretning som Carlsberg Danmark. Vi tager lidt fra ølmarkedet, men også fra f.eks. vin," siger Carlsbergs Danmarks direktør, Jesper Jørgensen, der ikke vil ud med, hvor meget Somersby fylder i Carlsbergs Danmarks samlede omsætning.

Carlsberg har også netop udrullet Somersby i Sverige og senest i Belgien, og flere markeder er formentlig på vej.

"Vi har stof fokus på at blive bedre til at rulle de lokale succeser effektivt og hurtigt ud på andre markeder. Her er Somersby et godt eksempel," siger Carlsbergs koncernchef, Jørgen Buhl Rasmussen.

Carlsberg luftede idéen om en ny cider for de store aktører i detailhandlen i begyndelsen af 2007, og interessen var stor allerede dengang. Det danske ølmarked var og er fortsat i tilbagegang, og Carlsberg ledte med lys og lygte efter vækst i andre kategorier end øl.

Jesper Jørgensen fortæller, at Somersby oprindelig skulle være lanceret i sommeren 2007, men lanceringen blev droppet, da det daværende produkt ikke levede op til forventningerne. I 2008 var produktet dog klar, og Carlsberg Danmark satsede hårdt på at gøre Somersby til "talk of town" ved f.eks. at invitere til VIP-fester med masser af kendisser og rigelige mængder af Somersby.

"Det virkede over al forventning, og vi havde faktisk ingen anelse om, hvilken succes vi stod med mellem hænderne. Derfor kom salget bag på os, og det var jo ærgerligt, at vi ikke kunne følge med i produktionen," siger Jesper Jørgensen.

Carlsberg havde ganske enkelt fejlbedømt Somersby-salget, og man måtte stoppe reklamekampagnerne og melde udsolgt mange steder. I år har man lært af fejlen og er forberedt på danskernes hastigt stigende cider-tørst.

Mens cidersalegt overgår alle forventninger, falder ølsalget i Danmark fortsat år for år. Alene i 2008 faldt det samlede ølsalg med 5,1 procent.