SoMe-influencers virker bedst

Communities på nettet er ikke længere nok. Nu skal CMO’erne lokalisere influensers, der bringer brands og marketeers ind i fora, hvor de normalt ikke har adgang, siger Sebastian Jespersen fra Vertic, der netop har indgået partnerskab med Traackr.

Foto: Christian Liliendahl. CEO Sebastian Jespersen. Stifter af Vertic. Vertic er et digitalt markedsføringbureau med kunder i Microsoft-ligaen og et strategisk samarbejde med LinkedIn.De har kontor i Ryesgade og er startet i Danmark, men betragter sig selv som en global virksomhed.
Læs mere
Fold sammen

Vi bygger et spindelvæv af tillid og ekspertise, siger Pierre-Loic Assayag, stifter og CEO hos Traackr, men hvorfor gør han mon det?

Det gør han, fordi han som så mange andre undrer sig over det… undskyld udtrykket… internet-helvede, forbrugerne og brands indgår i. Det undrede han sig over allerede i 2009, og selv dengang var web-universerne, der materialiserede sig for hans og alle andres øjne, støjende i en grim grad. Det skriver Markedsføring.dk.

Siden er støjen vokset til en kakofoni af budskaber, og hvor de færreste har relevans for andre end bittesmå grupper. Da var det, at ordene ”bittesmå grupper” blev siddende i hovedet på ham.

– Hvorfor ikke finde ind til de mindre, men relevante nicher, og så ad den vej skære igennem den voldsomme støj? Og det betød jo, at vi tænkte i mennesker som individer, snarere end som målgruppe for web-pages, hvor alt er aggregeret og sendt ud til alle, siger Pierre-Loic Assayag.

Det lyder måske ikke af meget i en tid, hvor både Facebook og LinkedIn er i stand til at skabe grupper, der er relevante for deltagerne, så:

What’s the Big Idea?

– Det er at finde de rigtige mennesker, siger Sebastian Jespersen, stifter og CEO for Vertic, der netop har lanceret et strategisk samarbejde med Traackr, der lidt rundhåndet kan kaldes for SoMe-detektiver.

– Det samarbejde forventer vi os rigtig meget af, fordi Traackr er i stand til at lokalisere de mest relevante personer inden for et givent felt, og det er dem, vi er interesserede i. Vi kalder dem for influencers, og det er præcis i identifikationen af influencers, at Traackrs værktøj er så genialt.

– Når vi finder de mest relevante influencers, er CMO’erne i stand til at involvere dem i et øko-system, der linker brands og influencers, og i sidste instans skaber det relationer med forbrugerne, fortsætter Pierre-Loic Assayag. Det skriver Markedsføring.dk.

– Filosofien er at reducere støj og dermed at øge effekten af kommunikationen, uddyber Sebastian Jespersen, der netop nu på vegne af Eli Lilly er i markedet for at finde influencers, der vil være i stand til at hjælpe patientgrupper indenfor erektil dysfunktion.

Dybest set bygger I bare communities, ikke sandt?

– Jo, det kan du godt sige, men der er en forskel på at skabe ”nøgne” communities på LinkedIn og Facebook, og så finde de rigtige influencers, som i kraft af deres indflydelse bringer brands ind i grupper, de normalt ikke har adgang til, mener Pierre-Loic Assayag.

Det er derfor, Vertic og Traackr nu har indgået et strategisk partnerskab som involvere kundesamarbejde og fællesproduktudvikling.

– Vi mener, at vi sammen kan skabe marketing-muligheder, der dels er globale, og dels kvalitativt bedre end andre værktøjer af samme type, mener Jespersen og Assayag.

Traackr leverer naturligvis også alle de ”normale” indsigter fra nettet, nemlig at analysere hvem der snakker om hvad, altså følger konversationerne på nettet i diverse fora.

– Den nye platform leverer influencer marketing i en grad og med en præcision, der endnu ikke er set, og det er præcis derfor, vi er partnere på rejsen. Vi forventer os rigtig meget af mulighederne i Traackr, slutter Sebastian Jespersen.

Du kan læse mere om Traackr her.