Sol til danskerne på dansk

IT-giganten Sun søger partnere i Danmark, der skal få Suns software bedre indenfor i erhvervslivet.

Suns navnkundige topchef gennem 22 år, Scott McNealy (til venstre), sammen med teknisk direktør for software i Central- og Nordeuropa, Lasse Andresen, som nu vil styrke Suns position i Danmark. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Det er Suns softwares iPod-øjeblik.«

Med henvisningen til Apples storsælgende musikafspillere gør IT-giganten Sun, som i øjeblikket menes at være i salgsforhandlinger med IBM, klar til at rulle kraftigere ind på det danske marked. Her skal der nu i krisetiden sælges mere software gennem nye salgskanaler.

»Sun har ændret strategi, og nu er det på tide at give den fuld gas i Danmark. Vi har produkterne på plads, nu skal vi have de partnere - gerne i flertal -, som kan hjælpe danske kunder på dansk. Ingen kan fange os på evnen til at nedbringe omkostninger gennem vore IT-løsninger, på at implementere dem eller på vore referencer. Men der skal være nogen, som kan hjælpe på dansk. Det er der ikke nu,« siger Lasse Andresen, teknisk direktør for Suns software i Central- og Nordeuropa.

Et verdensomspændende dyk i salg af hardware, som Sun er mest kendt får, betyder, at der skal skub i Suns softwaresalg. Det tæller blandt andet programmeringssproget Java, databasen MySQL, portalløsninger, ID-rettighedsstyring og muligheden for centralt udtræk af oplysninger fra anden software i firmaerne.

Ikke til diskussion

Lasse Andresen, der er nordmand, har ansvaret for Suns software i hele Norden, Baltikum, Benelux-landene, Tjekkiet, Slovakiet, Østrig og Polen men vil i foråret tilbringe to dage om ugen i Danmark for at få en eller flere partnere på plads, der fra august-september kan bistå Sun-kunder i Danmark. Her er der allerede en Sun-afdeling med godt 30 ansatte, men dens fokus ligger på hardware.

»Sun betragtes fortsat meget som et hardwareselskab. Det tager tid at omstille sig til at få softwaren bragt frem. Det er vigtigt, at vi gør os synlige, for produktudvalget har aldrig været bedre. Vi er færdige med diskussionen om, hvorvidt open source-software nu også er lige så god som anden slags software. Der er ingen produktkrig, og folk begynder desuden at forstå, at open source ikke nødvendigvis er gratis, og at det ikke nødvendigvis er Linux. Tværtimod har finanskrisen gjort open source-software til det helt store, for hvorfor skulle man betale 150.000 kroner for en licens på noget, man kan få langt billigere? Open source er forretningsklar, men selv om alle gratis kan hente og bruge al vor software fuldt lovligt uden licens, vil man gerne have nogen at ringe til, når det anvendes til forretningskritiske dele,« siger Lasse Andresen.

Stabile indtægter

Han nævner rederiet Color Line som eksempel. Billetbestilling, logistik, indkøb af mad til bådene o.s.v. foregår alt sammen via open source-software fra Sun.

»Det er klart, at IT-chefer ikke har lyst til at skære stillinger væk, når der stilles krav om at skære, som følger af finanskrisen nu. I stedet ser de efter alternativer. For os er hardwaresalg stadig hovedindtægtskilden, men da hardwaresalget falder, og softwaresalget går op, samtidig med at softwareaftaler typisk har en varighed på fem-syv år, giver det mere stabile indtægter,« siger Lasse Andresen, der er chef for en 15 mand stor, international gruppe.