Softwarekæmpe blåstempler dansk velgørenheds-antivirus

Amerikanske Microsoft har valgt at fremhæve det danske velgørenhedskoncept »Charity Antivirus« på sin hjemmeside. Den slags giver medvind på nettet og forhåbentlig penge til gode formål.

Foto: PR Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det vakte opmærksomhed herhjemme, da den danske iværksætter Janus R. Nielsen i efteråret fortalte om velgørenhedskonceptet Charity Antivirus, der skal sende sine overskud videre til velgørende formål. Nu har konceptet fået endnu et solidt rygstød i form af partneromtale på Microsofts hjemmeside.

Den amerikanske softwarekæmpe nævner nemlig nu danske Charity Antivirus som en af de udbydere af sikkerhedssoftware, som Microsoft beskriver som både kompatibel og sikker.

Rent praktisk betyder det, at brugere, der eksempelvis er inde på Microsofts hjemmeside og læse om sikkerhed og funktioner for styresystemet Windows 7, bliver præsenteret for det danske koncept sammen med 15 andre antivirussoftware-udbydere. Deriblandt er tunge navne som Norton, McAfee og Microsoft selv.

Accepten fra Microsofts side har været med til at booste antallet af besøg på Charity Antivirus’ hjemmeside, fortæller stifter Janus R. Nielsen. Det har simpelthen været med til at give verdensomspændende interesse, at man nu på Microsofts forskellige landesites får danske Charity Antivirus navn op som ét, Microsoft officielt anbefaler.

»Det betyder ufatteligt meget. Det viser, at folk tager vores projekt seriøst, og at der er mange ligesom os, der ønsker at hjælpe børn i nød. Det er med andre ord et seriøsitets-stempel,« siger han.

Williams idé

Historien om Charity Antivirus blev alment kendt i oktober sidste år, hvor Janus R. Nielsen gik ud og fortalte om konceptet og baggrunden til bl.a. Berlingske. Han fortalte, at ideen opstod, da hans dengang fireårige søn, William, spurgte sin far, hvorfor man ikke bare kunne fylde en lastbil med mad og køre den hen til de børn i verden, der sulter.

Janus R. Nielsen havde ikke umiddelbart et godt svar på det spørgsmål.

Kort tid efter fik han dog ideen til Charity Antivirus – en virksomhed, hvor overskuddet går til velgørende formål. Årsagen til, at det var nærliggende at tage udgangspunkt i netop antivirus, var, at Janus R. Nielsen i årevis har drevet virksomheder, der solgte antivirusløsninger – primært via virksomheden »My Security Center«.

Charity Antivirus-konceptet tilbyder kunder en antivirusløsning gratis – ligesom andre aktører på markedet som for eksempel AVG. Charity Antivirus har dog det twist, at man kan vælge at betale for produktet.

Janus R. Nielsen fortæller, at med Microsofts nye rygklap er antallet af besøg på Charity Antivirus’ hjemmeside eksploderet. Over 100.000 har allerede været inde på siden. Dagligt kommer der tusinder flere besøg.

Det har ifølge stifteren resulteret i »mange tusinder« downloads. Hvornår det så munder ud i en virksomhed med overskud på driften, som kan sende overskuddet til godgørende formål, er endnu uvist. Men Janus R. Nielsen mener dog, konceptet nu er godt på vej:

»Vi ved, det vil tage år at nå op på et niveau, hvor vi vil være i stand til at gøre en stor forskel, men med Microsofts velsignelse er vi da kommet et kæmpe skridt på vejen,« siger han.