Softwarefejl ændrede prisen for varer hos Amazon til 9 øre pr. stk.

En fejl i den automatiske prissætningssoftware fik alvorlige konsekvenser for Amazons sælgere, der mistede tusindvis af kroner på dyre produkter, der blev solgt for mindre end en slik i løbet af weekenden.

En fejl i den automatiske prissætningssoftware fik alvorlige konsekvenser for Amazons sælgere, der mistede tusindvis af kroner på dyre produkter, der blev solgt for mindre end en slik i løbet af weekenden. Fold sammen
Læs mere
Foto: LEON NEAL
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mange Amazon-shoppere fik sig en glædelig overraskelse fredag aften, hvor priserne på adskillige varer raslede ned til 1 penny eller ca. 9 øre pr. stk. i en times tid.

Der var dog ikke tale om en ekstraordinær gentagelse af Black Friday-tilbuddene, men en fejl i softwaren fra RepricerExpress, som automatisk justerer priserne til at være de billigste på markedet. Fejlen resulterede i, at alle de Amazon-sælgere, der benyttede sig af softwaren fik samtlige varer sat ned til 9 øre. Det skriver engelske The Guardian.

Det blev hurtigt udnyttet af køberne, som i flere tilfælde købte 50 eller flere eksemplarer af de billige varer. Nogle sælgere står til at have mistet flere hundrede tusinder af kroner på fadæsen.

En sælger fortæller til The Guardian, at en enkelt bruger købte 59 mobiltelefoner til 9 øre stykket gennem hans Amazon-shop. En anden sælger oplyser, at han har mistet knap en mio. kr. på fejlen, mens andre er bange for, at de vil gå konkurs.

Da Amazon opdagede fejlen, begyndte den at annullere de ordrer, som endnu ikke var sendt afsted, hvilket fik sælgerne til at brokke sig yderligere, da det kom til at påvirke deres ratings på handelsplatformen.

Amazon har meddelt, at det ikke vil koste sælgerne noget, for de ordrer, som det lykkedes at annullere i tide. Annulleringen vil heller påvirke deres rating, lyder det. Det fremgår dog ikke, om sælgerne vil blive kompenseret for de varer, som allerede er blevet sendt afsted til køberne for en penny stykket.

»Dette demonstrerer faren ved at sætte sin lid til automatiseret software, der afgør prisen. Når det sker på en af de mest travle perioder i løbet af året, kan det påvirke profitten katastrofalt hos de ramte sælgere. Det underminerer kraftigt tilliden til dette prissystem,« siger den adm. direktør for analysefirmaet Conlumino, Neil Saunders, til The Guardian.