Søren Skou: Ingen selvsejlende skibe i min livstid

Busser uden chauffører og skibe uden kaptajner. Fremtidens teknologi bevæger sig imod os, men måske ikke så hurtigt, når det kommer til moderne containerfragt.

»Selv hvis teknologien udvikler sig, så regner jeg ikke med, at vi får lov til at sejle rundt i 400 meter lange containerskibe, der vejer 200.000 ton uden mennesker om bord. Jeg tror ikke, at det kommer til at øge effektiviteten i min levetid,« siger Søren Skou Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk

Det siger administrerende direktør i Mærsk Søren Skou til Bloomberg News, der ikke ser autonome skibe sejle jorden rundt med containere.

»Selv hvis teknologien udvikler sig, så regner jeg ikke med, at vi får lov til at sejle rundt i 400 meter lange containerskibe, der vejer 200.000 ton uden mennesker om bord. Jeg tror ikke, at det kommer til at øge effektiviteten i min levetid,« siger Søren Skou til mediet.

Til trods for at containerskibene er vokset i størrelse, har Mærsk med øget effektivisering og automatisering formået at holde behovet for medarbejdere på et lavt niveau. Ifølge Bloomberg kræves der i dag færre sømænd til at transportere en container, end der gjorde for 20 år siden.

Mærsk har selv udviklet en selvsejlende slæbebåd for at sikre sig, at man var med på den galej.

»Men det er ikke en af hjørnestenene i vores strategi, siger Søren Skou til nyhedsbureauet.«