Søndagsavisen nedlægger job og bytter avischef ud

North Media Aviser vil nedlægge 25-30 stillinger - primært på hovedproduktet, Søndagsavisen. Samtidig erstattes administrerende direktør for North Media Aviser, Arne Ullum.

Foto: Linda Kastrup. Gorm Wesing Flyvholm. ARKIVFOTO.
Læs mere
Fold sammen

Det fremgår af en fondsbørsmeddelelse fra hovedselskabet North Media.

» De væsentligste tiltag i omstruktureringen er at skærpe fokus på salgsaktiviteterne og nedbringe avisens omkostningsbase. De øvrige avisaktiviteter, herunder de otte københavnske lokalaviser samt Ugeavisen Nordsjælland og Helsingør Dagblad, påvirkes ikke direkte af ændringerne,« skriver North Media i meddelelsen.
Omstruktureringen skal fremadrettet reducere omkostningerne med cirka 20 mio. kr.



Samtidig erstattes den hidtidige topchef i North Media Aviser, Arne Ullum, med Gorm Wesing Flyvholm, der tidligere har været direktør for blandt andet Berlingske Medias lokale avisforretning. Gorm Wesing Flyvholm tiltræder 1. september 2016.

»Vi må konstatere, at vores hidtidige strategi med fokus på vækst i læsertallet og deraf afledt annoncesalg ikke længere fungerer - de seneste to års fald i printmarkedet har ændret vilkårene for gratisaviser dramatisk. I fremtiden skal strategien være mere direkte kommerciel, og i den sammenhæng har jeg anbefalet bestyrelsen at ansætte en direktør, som er mere kommercielt fokuseret, end jeg er,« siger Arne Ullum i meddelelsen.

Desuden udnævnes salgs- og markedsdirektør Michael Garver Burgaard til administrerende direktør for Søndagsavisen. Indtil Gorm Wesing Flyvholms tiltræden fungerer Michael Garver Burgaard som konstitueret administrerende direktør for North Media Aviser.



Ud over omkostningsbesparelsen vil Søndagsavisen lancere en række kommercielle aktiviteter, som skal øge omsætningen.
Blandt andet skal tilbuddene til Nordsjællands større lokale detailhandlere, kæder og centre målrettes mere mod kundernes behov. Det skal blandt andet ske ved at tænke alle avisforretningens medieplatforme ind i en samlet pakke.

»Det er min opfattelse, at der ligger et uudnyttet potentiale på de lokale og regionale markeder, som koncernens aviser kan kapitalisere på. Det kræver nytænkning, men også en tilbagevenden til de grundsten, som Søndagsavisen har stået på i mange år,« siger Gorm Wesing Flyvholm.

North Media Aviser frasolgte i maj 2016 seks lokale udgaver af Søndagsavisen samt ejerandelen i Vestsjællandske Distriktsblade til Sjællandske Medier.



Omsætningen i North Media Aviser forventes fortsat at udgøre 185-195 mio. kr.

Driftsresultatet på EBIT-niveau før særlige poster i North Media Aviser forventes uændret at udgøre et underskud på 30-35 mio. kr. Gennemførelsen af omstruktureringen på Søndagsavisen medfører endvidere særlige omkostningsposter i niveauet 8 mio. kr. i 2016.

De hidtidige forventninger for koncernen om en omsætning på 865-915 mio. kr. og et EBIT-resultat før særlige poster på -25 til -55 mio. kr. fastholdes ligeledes.

/ritzau/FINANS