Søgemaskineoptimering kan føre til sortlistning

Online markedsføring. En række marketingsvirksomheder tilbyder, at øge mængden af klik via en metode til søgemaskineoptimering, der kaldes cloaking. Det kan resultere i, at kundens hjemmeside bliver blacklistet på søgemaskiner som Google.

Der er kamp om klik på internettet, men det kan være risikabelt, at manipulere for meget for at opnå topplaceringer på søgemaskinerne.

Virksomheder, som benytter sig af såkaldt cloaking for at blive fundet af for eksempel Google, risikerer nemlig, at søgegiganten sletter den pågældende hjemmeside. Cloaking fungerer ved at vise søgemaskinen et andet indhold, end det brugeren ser. En metode der møder modstand.

»Vi vil helst have, at nettet er gennemsigtigt og fair, og at søgemaskinerne finder de ting, som brugeren leder efter. Derfor fraråder vi vores medlemmer at benytte sig af cloaking i markedsføringen,« siger formand for Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH), Claus Hjorting.

Der er meget få virksomheder, der offentligt skilter med, at de bruger cloaking som metode. Virksomheden Cloaking Systems har dog ingen problemer med det, hvilket har medført en del kritik. Blandt andet fra FDIH.

»Vi synes jo, at det er en besynderlig forretningsmodel, at man melder ud, at det er sikkert, at bruge cloaking. For der er en risiko forbundet med det,« siger Claus Hjorting.

Håner GoogleCloaking Systems lagde sig ud med Google, da de skrev, at deres system var umuligt at afsløre. En påstand, der blev tilbagevist af søgemaskinen, som nu har fokus på den danske virksomhed. Medstifter af Cloaking Systems Marcel Fuursted fortryder dog ikke, at de offentligt reklamerede for systemet.

»Vi har valgt at sætte os selv i søgelyset, for ærligt at fortælle vores kunder, hvad cloaking er, og hvad man kan opnå med det,« siger Marcel Fuursted.

Han har den holdning, at cloaking langt hen ad vejen er helt i orden. Der er dog en grænse.

»Min etik går der, hvor en side med børnetøj for eksempel benytter sig af søgeord på porno. Der bør være sammenhæng mellem søgningen og det man får,« siger han.

Den grænse er dog noget strammere, hvis du spørger søgemaskineekspert Nicolas Zangenberg fra virksomheden A-Better-Traffic, som rådgiver i søgeord og annoncetekster. Han mener ikke, at cloaking er ok.

»Rent etisk er det et problem, at man viser søgemaskinen én ting og brugeren noget andet,« siger han.