Sociale medier rammer bundlinjen

Selvom virksomhederne er blevet bedre til at inddrage de sociale medier, lytter det store flertal kun med. En ny undersøgelse viser, at de færreste analyserer, hvad der egentlig snakkes om, og dermed går de glip af den bundlinjeeffekt, som investeringen i sociale medier skulle give.

Foto: JUSTIN SULLIVAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mange virksomheder holder fast i gamle paradigmer og bruger kun de sociale medier til envejskommunikation af deres marketingbudskaber. De udnytter slet ikke de unikke muligheder, de sociale medier giver for at måle, analysere og deltage i de millioner af konversationer, der foregår mellem forbrugerne i det virtuelle univers.

En ny undersøgelse sponsoreret af SAS Institute viser, at:

• 75 pct. af virksomhederne ikke ved, hvor deres kunder taler om dem.

• 31 pct. måler ikke på effekten af de sociale medier.

• Blot 23 pct. analyserer, hvad der tales om i de sociale medier.

• Blot 7 pct. integrerer de sociale medier med deres marketingaktiviteter, som f.eks. kampagnestyring, CRM og BI.

Undersøgelsen, der er gennemført af Havard Business Review Analytic Services, omfatter 2.100 af det velrenommerede magasins abonnenter.

– Virksomhederne forpasser chancen for at markedsføre deres produkter effektivt og pleje deres omdømme. De ved ikke, hvem der taler om deres brand, produkter eller services, for slet ikke at tale om de positive og negative følelser, der kan være i omløb i de sociale medier. De vurderer ikke, hvilken indflydelse det har, når nogen roser eller kritiserer dem, og de tester ikke deres marketingbudskaber, videoer osv. Kort sagt, de går glip af marketingmulighederne, siger Tom Davenport, en af verdens førende eksperter inden for forretningsanalyse og forfatter til en lang række ledelses-bøger.

Monolog frem for dialog Undersøgelsen viser, at mange virksomheder er mere fokuserede på at “larme” end at forstå og deltage i de diskussioner, der er om dem i de sociale medier.

• Halvdelen anser øget opmærksomhed om virksomheden og dens produkter som den primære fordel ved de sociale medier.

• Blot 25 pct. mener imidlertid, at det virker, hvilket sandsynligvis hænger sammen med den manglende brug af analytiske værktøjer.

• Ligeledes interessant er det, at 23 pct. siger, at de sociale medier hjælper dem med at måle, hvad der bliver talt om, men kun ganske få anser det for en fordel, at de kan måle, hvor tit virksomheden diskuteres.

• Blot 18 pct. kan desuden identificere, om omtalen er positiv eller negativ.

– Selvom analysen er gennemført blandt virksomheder internationalt, er der intet, der tyder på, at det skulle forholde sig anderledes for dansk erhvervsliv. Med nogle få undtagelser er vores oplevelse, at danske virksomheder nok har fået øjnene op for vigtigheden af de sociale medier, men de bruges kun til monolog. Dialogen, som forudsætter, at man lytter, analyserer og handler, er stadig ukendt land for det store flertal, hvilket er en skam, for de sociale medier giver først for alvor effekt på bundlinjen, når kommunikationen er tovejs, siger Lars Sander Matjeka, direktør i SAS Institute.

Analysen kan downloades her.