Sociale medier erstatter Grand Prix-TVs »postkort« om Danmark

Millioner af tv-seere følger med fra stuerne, når Europa dyster om at vinde årets Melodi Grand Prix. Men historien om Danmark og dansk erhverv skal fortælles viralt - ikke gennem tv-skærmen, mener ekspert.

Eurovision giver Danmark en unik mulighed for at fortælle historier om for eksempel grønt fokus.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Marie Hald
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den røde løber var rullet ud på ved Københavns Rådhus søndag, og med åbningsceremoni for Eurovision 2014 - eller på godt gammeldags dansk Melodi Grand Prix - lød det officielle startskud for en uge med fest og musik i hovedstadens gader.

Med andre ord er Danmark den næste uge kulturelt brændpunkt med Europas opmærksomhed rettet mod sig, og det er en unik mulighed for at brande landet. Ifølge Christian Have, indehaver og kreativ direktør i kommunikationsbureauet Have Kommunikation, har Danmark med værtsskabet ørenlyd til at fortælle de gode historier om Danmark. 

»De indsatsområder, man har i København og Danmark, for eksempel det grønne, miljø og vindkraft, vil vi være i stand til at kunne fortælle om via sådan en stor begivenhed,« siger Christian Have, som blandt andet vandt en pris for sit arbejde med H.C. Andersens 200-års jubilæum.



Op mod 2000 medier vil i løbet af ugen op mod finalen på lørdag være i København, og det forventes, at 170 millioner seere følger med fra skærmene. Men i modsætning til sidste gang, Danmark var vært for Eurovision - i 2001 efter Brødrende Olsens sejr i Stockholm i 2000 - er det ikke gennem tv-skærme det største potentiale for at brande Danmark ligger.

De 170 millioner seere er ifølge Christian Have »næsten det mindst interessante. Værdiskabelsen sker i dag i den kommunikation, der ligger rundt om selve begivenheden.

»Hvis man er god til at fortælle de historier, hvis man har en plan for det, har man i dag muligheder for at sprede historier blandt andet viralt ved at ramme de rigtige bloggere rundt omkring i verden, på sociale medier og så videre,« siger Christian Have understreger, at de muligheder, der i dag er for at udnytte store events til at brande et land, er langt mere omfattende, end for 10-15 år siden.

»Det, der er vigtig, er at fortælle historierne værdibaseret. Det er ikke nok bare at fortælle, at vi satser på vindenergi eller cykler. Man er nødt til at fortælle værdibaserede historier, som rammer folk i øjenhøjde og taler til deres følelser,« siger Christian Have.

Digitaliseringen stiller altså andre krav til fortællingen om Danmark og dansk erhverv.



»Det er en helt anden form for story-telling. Et turistpostkort af København eller Danmark ville ikke holde to meter i dag,« siger Christian Have.

Han peger på den kreative sektor bredt defineret som det mest attraktive segment at ramme i forbindelse med Eurovision-ugen.

»Alene i Danmark har den sektor en omsætning på ca. 200 milliarder kroner, og den sektor rammer du spot on i hele EU,« siger Christian Have.

Der var 37 deltagende delegationer til stede ved åbningsceremonien søndag. Tirsdag indledes konkurrencen med den første semifinale. Berlingske Business sætter hele ugen fokus på Eurovision i et erhvervsmæssigt perspektiv.