Sociale medier æder bundlinjen

Britisk undersøgelse kommer frem til, at ansattes brug af sociale medier i arbejdstiden koster landets virksomheder i omegnen af 10 milliarder kroner årligt.

Foto: Mario Anzuoni
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Din egen – og naturligvis især dine kollegers – Twitter-kvidren og Facebook-opdateringer går ud over produktiviteten og er en dyr fornøjelse for din virksomhed.

I hvert fald, hvis man skal tro konklusionerne i en britisk undersøgelse, som avisen The Telegraph fortæller om.

Ifølge undersøgelsen bruger over halvdelen af de ansatte Twitter, YouTube, Facebook og andre sites til private formål i arbejdstiden – gennemsnitligt 40 minutter om ugen. Og det skulle angiveligt koste deres virksomheder tæt på 10 milliarder kroner årligt.

Ifølge Philip Wicks, som er konsulent i Morse – it- og teknologivirksomheden bag undersøgelsen – kan der endog være tale om langt større beløb.

– Når folk bliver spurgt om deres eget tidsforbrug, siger de måske 40 minutter om ugen. Men spørger man dem om deres kollegers tidsforbrug, siger de op mod en time om dagen. Og vi har altså valgt det laveste tal til vores kalkyle, siger han.

Wicks er ikke i tvivl om, at kontorfolkets generelle brug af sociale medier er på vej til at blive et ”sort hul” set med produktivitets-øjne.