Sociale evner skaber succes på nettet

Teknologien gør det let og billigt at blive digital iværksætter. Men det kræver, at man kan handle på sine ideer. Dem, der er gode til at skabe sociale kontakter i den virkelige verden, lykkes også digitalt.

Læs mere
Fold sammen

I dag kan enhver med en internetopkobling i princippet skabe morgendagens digitale succes. Den massive udbredelse af smartphones og tablets forandrer forbrugernes adfærd og efterspørgsel. Den digitale økonomi er et område med stort potentiale. Men hvem er de iværksættere, der gør det? Hvordan gør de, og hvad driver dem?

Dét, der forener dem, er passionen for et koncept eller for en livsstil, som de kender godt, og som de ser forretningsmuligheder i at promovere. Men får de også succes?

De har begge fået den indledende funding og er i gang med at rulle deres forretningskoncepter ud.

Ifølge lektor og specialkonsulent Ken Thomsen fra Entreprenuership Center ved Syddansk Universitet afhænger det ikke alene af deres tekniske kompetencer, men også af evnen til at netværke og skabe kontakter.

»Folk, der er gode til at skabe kontakter i den fysiske verden, er som regel også gode til det på nettet. Er man nørd og indadvendt, er det også svært at sælge i cyberspace,« mener Ken Thomsen, der har undervist studerende i iværksætteri.

»Dem, der får succes, er ikke dem med den gode idé, men dem, der handler på deres gode idé. De skal have de klassiske iværksætteregenskaber, som evnen til at overvinde forhindringer og være gode til at begejstre deres medarbejdere,« tilføjer han.

I dag ser man ofte, at iværksættervirksomheder består af flere personer, fordi det kræver mange kompetencer at blive succesfulde i den digitale verden. Men hvordan griber de så markedet an?

Seks arketyper

CBS-professorerne Kim Normann Andersen og Jan Damsgaard har udviklet en analysemodel til at segmentere de digitale virksomheder. De inddeler de digitale virksomheder i en række arketyper:

1. Den digitale købmand:

Den digitale købmand er typisk en etableret virksomhed med fysiske butikker, der supplerer med onlinesalg. Elgiganten er et godt eksempel.

2. Webshoppen:

En webshop arbejder udelukkende med e-handel uden at have en fysisk butik. Eksempler på succesfulde danske webshop er saxo.com, nemlig.com eller billetto.dk.

3. Den digitale producent:

Den digitale producent har typisk et traditionelt fysisk produkt, der er gjort digitalt ved at indlejre IT i produktet. Et eksempel er den danske virksomhed Acorn Projects, som står bag sportsuret Leikr.

4. Softwareproducenten:

Softwareproducenten bygger programmer, der sælges på licens til virksomheder, offentlige institutioner og private. Et eksempel er det sociale intranet Podio. Med Podio kan kunden tilpasse softwaren til sine arbejdsgange, oprette workshops, bygge apps og opsætte platformen til opgaver, man skal løse.

5. Den digitale platformsbygger:

Den digitale platformsbygger dækker både over store globale virksomheder Google og danske virksomheder som Just Eat. Platformsbyggeren skaber en gratis digital platform online og opbygger tætte relationer til brugerne. Til gengæld må virksomhederne betale for at nå brugerne.

6. App-opfinderen:

App-opfinderen bygger en tjeneste eller en service ved hjælp af en applikation, som udbredes til forbrugerne via for eksempel Apples App Store og Android Play fra Google. App-opfinderen udvikler idé og koncept hurtigt, og en prototype af appen kræver typisk ikke den store kapital i første omgang. Først når den skal udbredes, koster det penge. Danske app-opfindere er f. eks. Endomondo og Drivr.