Socialdemokraterne skærper medieprofilen

Gårsdagens rokade i Socialdemokraterne skal styrke hele partiets profil i medierne, vurderer flere politiske kommentatorer.

Socialdemokraternes formand Helle Thorning-Schmidt på vej ud fra partiets gruppeværelse efter den omfattende ordførerrokade. <br>Foto: Jens Nørgaard Larsen Fold sammen
Læs mere
"Rokaden er et tydeligt forsøg på at sætte et hold, der kommunikerer bedre, end man har gjort tidligere. Socialdemokraterne har været nødt til at rokere for at få flere ordførere, der er slagkraftige i medierne."

Sådan lyder meldingen fra chefdirektøren på Ugebrevet Mandag Morgen, Noa Reddington, til Ritzau, hvor han får opbakning fra Rasmus Jønsson, ekstern lektor i politisk kommunikation på Roskilde Universitetscenter (RUC).

"Helle Thorning-Schmidt har sat det hold, der skal ud og duellere i den næste valgkamp. Derfor tror jeg, at holdet er sat ud fra, hvem der kan vinde et valg. Hun har forsøgt at sætte et hold, der kan begå sig i medierne og angribe regeringen fra forskellige flanker."

Den omfattende ordførerrokade skal også skærpe profilen på enkeltager.

Rasmus Jønsson peger fx på, at forfremmelsen af personer som Morten Bødskov, Karen Hækkerup og Magnus Heunicke kan ses som et tegn på, at ledelsen i Socialdemokraterne ønsker, at partiet bliver endnu bedre til at presse regeringen på enkeltsager.

Det er Helle Thorning-Schmidts tredje rokade, siden hun vandt formandsvalget i 2005.