Social ansvarlighed giver bedre afkast

De virksomheder, der opfører sig ordentligt og socialt ansvarligt, klarer sig bedre end deres konkurrenter.

Det fastslog udviklingsminister Ulla Tørnæs (V) tidligere i dag, da hun var gæstetaler på et læsermøde arrangeret af Berlingske Tidende og konsulentfirmaet PA Consulting Group.

Ministeren roste dansk erhvervsliv for generelt at sætte etik og miljø højt, men understregede, at det ikke kun er de største virksomheder herhjemme - dem, der har underskrevet FNs Global Compact charter om blandt andet menneskerettigheder og miljø - der skal sætte social ansvarlighed højt på dagsordenen. Også de små og mellemstore virksomheder har en rolle her, lød budskabet fra ministeren.

Danmark yder årlig 14 mia. kr. i udviklingsbistand, og Tørnæs ser gerne mange flere partnerskaber mellem det offentlige Danmark og private virksomheder, de såkaldte OPP-samarbejder, i udviklingslandene.

»Vi skal væk fra at betragte befolkningen i udviklingslandene som modtagere af bistand, men i stedet se på dem som forbrugere,« sagde hun blandt andet på formiddagens læsermøde.