Snart får vi sandheden om »Smørdronningen« og Novo

Den amerikanske kendis-kok Paula Deen er i gang med at lave en dokumentar om, hvordan hun fik diabetes 2 og indledte et nu afbrudt samarbejde med Novo Nordisk.

Den amerikanske këndis-kok Paula Deen er i gang med at lave en dokumentar om, hvordan hun fik diabetes 2 og indledte et nu afbrudt samarbejde med Novo Nordisk. Fold sammen
Læs mere
Foto: HANDOUT
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Paula Deen, den amerikanske këndis-kok, der også er kendt for sin sin forkærlighed for sydstatsretter med rigeligt med smør og sukker, arbejder i øjeblikket på højtryk for at gøre come back i TV-verdenen.

Paula Deen, der har hjemme i Savannah i sydstaten Georgia, har etableret en ny online-TV-kanal, Paula Deen Network, som har premiere onsdag den 24. september. Det skriver Wall Street Journal.

Omdrejningspunktet for den nye online-kanal bliver de 440 madprogrammer, som Paula Deen har lavet for den populære madkanal Food Network de seneste 13 år. Paula Deen har nemlig via sit investeringsselskab Paula Deen Ventures købt rettighederne til de mange programmer.

Paula Deen blev fyret fra Food Network sidste år, efter at hun indrømmede, at hun har brugt racistisk sprog over for medarbejdere på restauranten Uncle Bubba's Seafood and Oyster House, som hun ejer sammen med sin bror Bubba Hiers.

Anklagerne om at bruge racistisk sprog kom frem, da en tidligere leder af restauranten sagsøgte Deen og hendes bror for en række forhold.

Dommeren valgte ifølge Huffington Post i december at se bort fra racisme-anklagerne i den konkrete sag, men Food Network droppede at sende de shows, der skulle have gjort det ud for hendes 13. sæson på kanalen. Disse ikke-offentliggjorte shows har Paula Deen nu også fået med i købet.

Samtidig fortæller Paula Deen, at hun næste år vil sende en selvproduceret dokumentar om hendes tumultagtige liv siden 2012, hvor hun fortalte offentligheden, at hun havde fået type 2-diabetes.

Dermed lægger hun op til, at de undrende fans og kritikere kan få den sande historie om, hvorfor hun valgte at promovere Novo Nordisks diabetesmiddel Victoza.

Paula Deen - og Novo Nordisk - mødte bred kritik for at lade "smørdronningen", der havde gjort fed og sukkerholdig sydstatsmad til et brand, promovere et diabetesmiddel, og det direkte samarbejde med Paula Deen blev indstillet oven på balladen omkring de racistiske udtalelser.

"Vi føler, at Amerika har brug for at høre den sande historie og alt, hvad der skete. Jeg er bundet af retssager, og det er begrænset, hvad jeg kan sige. Men der er intet, der kan standse andre fra at tale," siger Paula Deen i et telefoninterview med Wall Street Journal.

Ud over de penge, Paula Deen selv har tjent gennem sin karriere, har hun også den Phoenix-baserede kapitalfond Najafi Cos i ryggen.