Snapchat værdisat til ti mia. dollar

Den sociale billedeapp Snapchat, hvor man kan sende tidsbegrænsede billeder til sine venner, har modtaget 486 mio. dollar i en kapitalrejsning, der værdisætter hele virksomheden til 10 mia. dollar, eller ca. 62 mia. kr

Foto: Simon Skipper
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Snapchat er nu værdisat til over 60 mia. kr. Det lod selskabet diskret sive i en meddelelse til myndighederne på årets sidste dag.

Det skriver Financial Times.

Den nye kapitalindsprøjtning kommer efter en usædvanlig lang serie af forhandlinger om funding for det Los Angeles-baserede selskab, der blot er tre år gammelt. Allerede tilbage i april begyndte selskabet at lede af interesserede investorer.

Med den succesfulde rejsning af knap 500 mio. dollar får selskabet også oprejsning efter beslutningen om at afslå et købstilbud fra Facebook på 3 mia. dollar for lidt over et år siden. Siden da har selskabet således mere end tredoblet sin værdi.

Dermed skriver Snapchat sig ind i den lange række af sociale medier og app, såsom Uber, Twitter og Facebook selv, der i løbet af det seneste års tid er gået på børsen med skyhøje valueringer.

På trods af den høje værdi af Snapchat, er selskabets primære indtægtskilde, reklamer, stadig meget lille. Indtil videre betaler kun en håndfuld brands for at reklamere på Snapchats tjeneste.