Snapchat over 100 mia. kr. værd

Kinesisk investering bidrager til, at værdien den mobile foto- og filmtjeneste nu er 50 procent højere end sidste år.

Foto: KEVORK DJANSEZIAN. Foto- og filmtjenesten Snapchat har nu også kinesiske Alibaba som investor. Arkivfoto: Kevork Djansezian, Getty Images/AFP/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Snapchat kan nu bryste sig af at være 15 milliarder dollars eller over 103 milliarder kroner værd, efter at det kinesiske internetselskab Alibaba har skudt penge i den amerikanske fotobeskedtjeneste.

Ifølge den britiske finansavis Financial Times har Alibaba investeret 200 millioner dollars i Snapchat, en oplysning, som ingen af parterne vil bekræfte. Men dermed er Snapchats markedsværdi vokset med 50 procent, siden der senest blev rejst penge i slutningen af 2014.

Angiveligt har Alibaba, der er stiftet i 1999 i Hangzhou, og Snapchat, som ligger i Los Angeles på den amerikanske vestkyst, allerede i sommeren 2014 talt om mulige investeringer forud for, at Alibaba forberedte sin børsnotering i september.

Flere end 100 millioner brugere

Alibaba er et privatejet selskab, som ejer en række markedstjenester på nettet og i 2012 solgte for mere, end hvad amerikanske eBay og Amazon gjorde - tilsammen. Alibaba arbejder primært i Kina gennem portalerne Alibaba.com og Taobao men er nu begyndt at investere i amerikanske iværksættervirksomheder og går efter at få bedre fodfæste i mobilverdenen.

Snapchat har efter egne oplysninger flere end 100 millioner brugere. Mobilapplikationen har været i luften siden september 2011. Med Snapchat kan brugerne tage billeder, indspille film, dele historier, lægge specialeffekter som tekst og tegninger på og siden sende billeder og film til en kontrolleret liste over modtagere. Modtagerne kan se billedet eller filmen i op til ti sekunder, hvorefter de slettes automatisk.

Alibaba omsatte sidste år for 11 milliarder dollars.