Sms-porto går verden rundt

Post Danmarks nyhed om, at man til april vil tilbyde brevskrivende danskere at købe frimærker via sms, har indtaget medier over nærmest hele kloden fra Vietnam og Ghana til Frankrig og Brasilien.

Foto: Claus Bech
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

”Fra 1. april er det endnu nemmere at sende dit brev. Sms dig til dit næste frimærke med Mobilporto. Så bliver det for alvor nemt at sende en vaskeægte hilsen på papir til familie eller venner. Du behøver ikke længere tænke på, hvor eller hvornår du finder et frimærke – du sms’er bare “porto” til 1900. Så får du en kode, som du skriver lige dér, hvor du indtil i dag ville sætte et frimærke.”

Sådan skrev Post Danmark i sidste uge på sin hjemmeside, og den historie fandt hurtigt vej til snart sagt samtlige danske medier.

Og nu har historien om det danske postvæsens nytænkning spredt sig som en veritabel løbeild i udenlandske medier.

Ikke blot it- og andre specialmedier har kastet sig over historien, men også bredere medier som britiske Daily Mail, The Inquirer, amerikanske International Business Times, Times of India og candiske Toronto Sun.

Sågar britiske BBC News har fundet nyheden værdig til en artikel.

Og hos Post Danmark kan kommunikationschef Lars Kaspersen da også bekræfte, at man har ligget forholdsvis vandret for at imødekomme ønsket om kommentarer fra diverse internationale medier.

- Vi har blandt andet registreret artikler fra Vietnam, Brasilien, Nigeria, Frankrig, Israel, England, USA, Canada, Indien, Ghana og Nigeria - også på landenes egne sprog. Derudover har BBC dækket den både på deres web og i radioen, ligesom vi har været på flere hundrede amerikanske radiostationer, fortæller han.

Er I ikke blevet mødt med rasende horder af inkarnerede filatelister, som frygter frimærkets død?

- Nej, det er vi ikke, og nu er det jo heller ikke sådan, at vi afskaffer de fysiske frimærker. Mobilporto er et supplement, som handler om at gøre det nemmere for forbrugerne og tilbyde flere valgmuligheder, siger Lars Kaspersen.

Han fortæller, at Post Danmark i øvrigt blev mødt med det samme originale journalist-spørgsmål, da BBC Radio lavede et indslag, hvor en engelsk filatelist deltog.

Men frimærkeentusiasten var ikke bekymret – han mente sågar, at frimærkerne på sigt kunne gå hen og få større værdi i samlerkredse, fordi der ville blive færre af dem.