Smilet stivner hos tandpastakæmpe efter skuffende salg

Amerikanske Colgate-Palmolive, der er kendt for at fremstille tandpasta og andre hygiejniske produkter, har i andet kvartal leveret en indtjening på linje med det ventede trods en lille skuffelse i salget.

Foto: MARVIN GENTRY. Arkivfoto. Colgate.
Læs mere
Fold sammen

Det justerede overskud per aktie endte i andet kvartal på 72 cent, hvilket var lig med estimatet hos de analytikere, som Bloomberg News havde været i kontakt med op til fredagens regnskabsoffentliggørelse.

Til gengæld sluttede omsætningen i andet kvartal på 3,83 mia. dollar, og det var 60 mio. dollar ringere end ventet blandt analytikerne.

I en udtalelse siger Ian Cook, der er administrerende direktør hos Colgate, at andet kvartal var endnu et svært et af slagsen, og at selskabet blev presset af et fortsat svagt nordamerikansk marked samt udfordringer i Asien- og Stillehavs-området.

Topchefen finder omvendt en smule trøst i blandt andet endnu et kvartal med stærk organisk salgsvækst i Latinamerika.

Det ændrer dog ikke ved, at Colgate kommer til at skulle kæmpe for at bevare sin ledende markedsposition.

»Når vi ser fremad, så vil usikkerheden på de globale markeder og faldende global vækst fortsætte med at være en udfordring. Baseret på den nuværende situation forventer vi en lav, encifret procentvækst i salget for 2017, og på grund af vores langsommere end ventede første halvår, så regner vi nu med en lav, encifret organisk salgsvækst for 2017«, siger Ian Cook.

Ifølge Colgate har selskabet i år haft en foreløbig markedsandel på 43,6 pct. af det globale tandpastamarked. Samtidig sidder giganten på 32,8 pct. af verdensmarkedet for manuelle tandbørster.

Colgate-Palmolive-aktien falder 3 pct. i formarkedet efter det skuffende regnskab.