Smilet er stivnet på Barbie

Det amerikanske legetøjsfirma Mattel, som står bag Barbie-dukken, leverer et regnskab for tredje kvartal med faldende omsætning og indtjening. Salget af Barbie-dukker alene er faldet med 21 procent.

Barbies ejer Mattel har intet at smile over efter et skidt regnskab for årets tredje kvartal. Fold sammen
Læs mere
Foto: FABRIZIO BENSCH
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske Lego har allerede overhalet Mattel i kapløbet om at være verdens største legetøjsfirma, og det lader ikke til, at Mattel har ret meget at slå igen med.

I hvert fald kommer det amerikanske selskab, der blandt andet står bag Barbie, ud af tredje kvartal af regnsabsåret med nedgang i omsætningen, som lander på 2,02 milliarder dollar, svarende til omkring 11,8 milliarder kroner. Samme periode sidste år lå omsætningen på 2,21 milliarder dollar, svarende til 12,9 milliarder kroner.

Alene på salget af Barbie-dukker er omsætningen faldet med 21 procent.

Topchefen for Mattel, Bryan G. Stockton, erkender, at resultatet for tredje kvartal ikke lever op til forventningerne. I regnskabsmeddelelsen siger han dog, at kvartalets resultat ikke kommer til at stå i vejen for årets mål.

»Det er klart, at vi har arbejde at gøre i fjerde kvartal, og vi vil fortsat fokusere på at eksekvere under den vigtige feriesæson og videre frem,« siger topchefen.

På bundlinjen er der også tilbagegang for Mattel, som fik et resultat for de tre måneder på 331,8 millioner dollar, svarende til omkring 1,9 milliarder kroner. Samme periode sidste år lød bundlinjen på 422,8 milliioner dollar, svarende til godt 2,4 milliarder kroner.

Siden årets start er Mattel-aktien faldet 35,8 procent.