Smedegaard: »Vores markeder er i en meget dårlig forfatning«

Situationen er yderst alvorlig på de fleste af A.P. Møller-Mærsk-områder, erkender topchef Nils Smedegaard Andersen, der dog glæder sig over, at alle forretningsdele tjener penge.

Foto: Søren Bidstrup. Nils Smedegaard Andersen - administrerende direktør i Mærsk.
Læs mere
Fold sammen

Det var en dyster Nils Smedegaard Andersen, topchef i A.P. Møller-Mærsk, som fredag morgen fremlagde regnskabet for tredje kvartal.  Her forklarede han den dramatiske udviklingen på flere af koncernens markeder, der har ført til en halvering af indtjeningen i forhold til sidste år.

»Vi er i en situation, hvor vores markeder er i en meget dårlig forfatning, og det påvirker selvfølgelig resultatet,« sagde Nils Smedegaard Andersen på en telekonference i forbindelse med regnskabet.

Olie- og shippinggruppen fremlagde et underliggende resultat på 4,5 mia. kr. eller stort set det halve af de 8,8 mia. kr., som A.P. Møller-Mærsk tjente i samme periode sidste år. Smedegaard ser en smule lys i, at ingen af forretningsområderne står til at få decideret underskud.

»Det er glædeligt, at alle vores virksomheder leverer positive resultater, og at vi stadig forventer et overskud på  3,4 mia. kr. (23,3 mia. kr) i et år som virkelig ser ud til at blive overordentligt vanskeligt,« sagde Smedegaard.

Særligt vanskeligt er i øjeblikket udviklingen i Maersk Line, der er verdens største containerrederi. Her voksede den globale efterspørgsel blot mellem 0 og 1 pct. i tredje kvartal, mens verdens containerflåde blev næsten 9 pct. større.

»Den største udfordring er containerindustrien. Det er drevet af - som vi har set i tidligere problemperioder - en dårlig balance mellem udbud og efterspørgsel. I et marked, der allerede havde et problem med kapaciteten, er det problem vokset yderligere,« sagde Smedegaard.

Maersk Line oplyste tidligere på ugen, at der kommer flere besparelser, og at blandt andet flere medarbejdere ville blive afskediget. Samtidig har rederiet valgt ikke at udnytte en række optioner på at bygge nye containerskibe.

Smedegaard understregede, at A.P. Møller-Mærsk fortsat gerne vil købe op og investere.

»Vi har været fokuseret på at nedbringe omkostningerne, og det gør, at vi stadig føler os godt rustet til at investere de steder i vores forretning, hvor vi mener det er fornuftigt, og hvor vi mener, at mulighederne opstår,« sagde Smedegaard.

Aktien i A.P. Møller-Mærsk er fredag morgen begyndt med en marginal stigning på knap en pct.

Forstå Maersk Lines voldsomme opbremsning: