Smedegaard skruer op for investeringer i nye markeder

A.P. Møller - Mærsks topchef Nils Smedegaard Andersen kalder det en topprioritet, at 2011 bliver året, hvor selskabets balance tipper fra modne markeder mod nye, hurtigt voksende markeder.

Mærks topchef Nils Smedegaard Andersen kommer med en klar udmelding i det interne koncernmagasin Mærsk Post. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

A.P. Møller - Mærsk vil i år sætte yderligere skub i investeringer i nye, voksende markeder, kaldet "Emerging Markets". 2011 skal blive året, hvor selskabets balance tipper fra modne markeder som Europa og USA mod nye, hurtigt voksende økonomier. Især Afrika og Latinamerika er på menuen.

Det er den klare udmelding fra topchef Nils Smedegaard Andersen i det koncerninterne magasin Mærsk Post.

Smedegaard har af den grund rejst meget i Afrika og Latinamerika i anden halvdel af 2010, og nye store investeringer her er i høj grad på dagsordenen.

Topchefen har tidligere udnævnt havneforretningen APM Terminals som et hovedinvesteringsområde for koncernen, og APM Terminals vokser i disse år netop markant i nye markeder.

APM Terminals er eksempelvis i gang med at udvide en række havne i Afrika og er desuden på vippen til at indlede et stort projekt i Costa Rica, mens der sidste år blev indgået aftale om en kæmpe investering i Brasilien.

Udover investeringerne i de nye markeder er A.P. Møller - Mærsks topprioriteter i år at øge fokus på kunderne endnu mere, samt at transformere olieforretningen til et ledende selskab inden for sikkerhed, udvinding af olie fra modne felter samt brug af innovative teknikker.

Den fjerde topprioritet har fået det lidt konsulentagtige navn "Win Again", hvilket omhandler at finde nye måde at øge indtjeningen på i alle divisionerne.