Smedegaard skal modernisere A.P. Møller

Om få uger kan skibsreder Jess Søderberg være på vej ud af A.P. Møller - Mærsk og den nye topchef, Nils Smedegaard Andersen, på vej ind. Indledningen til et markant stilskifte på Esplanaden med mere åbenbed og lyst til at kommunikere med omverdenen. A.P. Møller er økonomisk stærk, men nytænkningen internt – innovationen – halter.

Det er ikke et helt almindeligt regnskab A.P. Møller - Mærsk sender på gaden om to dage. Udover tal, oversigter over de enkelte forretningsområder og forhåbentlig også et signal om de fremtidige forventninger, så er det samtidig skibsreder Jess Søderbergs afskedshilsen.

En epoke på 14 år er slut. Siden 1993 har Jess Søderberg været øverste direktør (CEO) i A.P. Møller - Mærsk. Nu er det slut, måske allerede om få uger, men i hvert fald senest den 1. december 2007. En periode med markant fremgang både i omsætning og indtjening. Men også en periode med den traditionelle A.P. Møller’ske lukkethed. Søderberg er vokset op i systemet siden 1970 og har dermed på godt og ondt videreført de traditioner, som har været gældende på Esplanaden i årtier.

Holdningen har været, at især aktiemarkedet og pressen skulle holdes så meget på af stand som overhovedet muligt. Udover at aktieanalytikere og pressen ikke kan styres har forklaringen været, at konkurrenterne ikke skulle have for meget at vide. Og sandt er det da også, at netop den internationale rederiverden er atypisk og generelt meget lukket.

Men sådan virker verden ikke i dag, og det er da også svært at se, hvilken skade A.P. Møller skulle lide ved at lukke mere op og kommunikere mere med sin omverden, herunder ikke mindst aktiemarkedet og dermed undgå de til tider voldsomme udsving i aktiekursen.

Jess Søderberg har tidligere sagt, at udsving i aktiekursen på den korte bane »ragede ham en høstblomst«, og at han kun var interesseret i aktiens langsigtede udvikling.

Sådan tænker Esplanadens nye magtapparat næppe. Med Jess Søderberg som CEO har det kun været muligt for formanden, Michael Pram Rasmussen, at pirke lidt til lukketheden og begynde en modernisering, men med den nye CEO, Carlsberg-chefen Nils Smedegaard Andersen, er forventningen, at der for alvor sker ændringer.

Netop Michael Pram Rasmussen og også Nils Smedegaard Andersen (dog først efter en tilvænningsperiode) har i den grad forstået at tale aktiemarkedets sprog, og er dermed blandt de mest respekterede blandt analytikerkorpset. Nils Smedegaard vil næppe føre traditionen fra Carlsberg med analytiker- og pressemøder, roadshows med videre direkte med til Esplanaden, men allerede ved regnskabsfremlæggelsen i marts 2008 kan der forventes nye tider.

Det er dog ikke kun for at tilfredsstille aktiemarkedet og pressen, at en mere udadvendt og åben stil kan give pote for A.P. Møller. Noget tyder på, at A.P. Møller internt er stivnet på det innovative og nytænkende område. I hvert fald måtte Jess Søderberg på et tidspunkt i meget klare vendinger i det interne blad Mærsk Posten efterlyse mere vildskab, mere nytænkning og mere »ud af boksen« tænkning, som det blev udtrykt. Een ting er dog at efterlyse denne vildskab, noget andet er det at skabe reel grobund for at det interne system sprudler.

Endelig har moderne virksomheder i dag brug for en løbende, tæt kontakt med sine omgivelser for at kunne rekruttere de rigtige medarbejdere.

Jess Søderberg afleverer en økonomisk meget stærk virksomhed på trods af de midlertidige problemer i containerforretningen. Landets suverænt største og internationalt velansete virksomhed kan uden at bede banker om hjælp købe op for både 20, 30 og 40 mia. kr.

Men Jess Søderberg afleverer ikke en toptrimmet, moderne og innovativ organiseret virksomhed. Her er der en opgave at gøre.

Ved halvårsregnskabet på onsdag får vi næppe noget at vide om, hvem der skal efterfølge Jess Søderberg som formand i de to datterselskaber, Dansk Supermarked og Lindøværftet. Nils Smedegaard får givetvis rigeligt at gøre med at sætte sig ind i olie- og rederiforretningen.

Måske det kunne være tiden at sætte eksterne, stærke folk ind på disse poster.

Men foreløbig er det altså »business as usual,« når halvårsregnskabet lægges frem på onsdag.