Smedegaard ser den perfekte storm drive over

A.P. Møller - Mærsks to største forretningsben lider under ekstremt vanskellige markedsforhold, som presser Danmarks største virksom­hed i sjælden grad.

Mærsk-chefen Nils Smedegaard Andersen føler ikke, at han har kniven på struben for at gå på opkøb. Arkivfoto: Søren Bidstrup
Læs mere
Fold sammen

»Jeg tror egentlig, at folk er lidt overraskede over, at det trods alt kan lad sig gøre at drive en fornuftig forretning under de her forhold.«

Sådan lød adm. direktør Nils Smedegaard Andersens kommentar til, at A.P. Møller - Mærsk-aktien kunne stige seks procent efter et kvartalsregnskab, hvor noget nær samtlige poster gik tilbage i forhold til 2015.

Værst så det ud på bundlinjen, hvor det underliggende resultat for kvartalet faldt fra 8,41 mia. kr. til 1,38 mia. kr. i en cocktail af historisk lave fragtrater og fortsat meget lave oliepriser.

Disse to markedsfaktorer har drillet A.P. Møller - Mærsk-gruppen i lang tid efterhånden, men det er efter alt at dømme forbigående bevægelser, vurderer Nils Smedegaard Andersen.

»Fragtraterne betragter vi som helt normalt cykliske. Det stiller vi ikke spørgsmål ved. På olie er der meget tale om, hvad effekten af vedvarende energi bliver. Dér kan man spørge sig selv, om oliemarkeder ser lige sådan ud på den lange bane, men vi er ret overbeviste om, at på den korte bane, der er det cyklisk.«

Intet pres på køb

Selv om man på Esplanaden nok helst havde været de vanskellige markedsvilkår foruden, så er A.P. Møller så velpolstret et selskab, at de lave fragtrater og oliepriser også skaber muligheder. Tidligere har Berlingske beskrevet, hvordan Maersk Oil var meget langt i forhandlingerne om at overtage DONG Energy, men til slut trak sig på grund af det problemfyldte Hejre-felt, og det er ikke nogen hemmelighed, at købelysten er til stede hos olie- og shippingkonglomeratet.

På det seneste har shipping-verdenen været vidne til nogle ret opsigtsvækkende fusioner og opkøb, men selv om Maersk Line har en ambition om at forsvare sin markedsandel, så føler Nils Smedegaard ikke kniven på struben for at gå på opkøb.

»Vi kigger på, hvad der bevæger sig i sektoren, men vi har en god størrelse og en effektiv organisation, og hvis den rigtige mulighed til den rigtige pris kommer, så vil vi kigge på det, men vi føler ikke noget behov for at drive konsolideringen. Vi skal nok klare os.«