Smedegaard gør til klar opstramninger

A. P. Møller – Mærsks nye topchef lægger op til at drive rederiet med færre medarbejdere for at få skuden på sporet igen. Containerchefen Eivind Kolding advarer om, at konkurrenterne snart kan overhale Maersk Line.

Der kommer til at ske større ændringer hos A.P. Møller - Mærsk i det kommende år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Allerede en af de første dage i det nye år ventes der meldinger om markante ændringer hos A. P. Møller – Mærsk.

Nils Smedegaard Andersen, der tiltrådte som skibsreder og administrerende direktør den 5. november, vil ifølge Berlingske Business’ oplysninger annoncere større organisatoriske ændringer, der kan føre til personalereduktioner.

Den 110.000 mand store organisation, som har kontorer i 130 lande, er ikke alene røget ind i indtjeningsmæssige problemer i containerforretningen, men er også i nogen udstrækning stivnet andre steder i organisationen.

Der ventes dog ikke massefyringer, men i højere grad en tilpasning og modernisering af organisationen.

Forrest i denne opstramning står containerforretningen Maersk Line, som havde et stort underskud på over tre milliarder kroner i 2006, og selv om det vigtigste forretningsområde formentlig er kommet igennem 2007 med et lille plus eller lille minus, så er det langt fra tilfredsstillende for ledelsen i Danmarks største virksomhed.

Planer om reducering

Planerne om at reducere i medarbejderstaben er en del af den større opstramning som rederiets nye stærke mand, skibsreder og administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen, i øjeblikket arbejder på.

Bestyrelsen med Michael Pram Rasmussen i spidsen nikkede allerede den 28. november ja til en ny strategi og hurtige ændringer på visse områder allerede i december, mens personalereduktioner og yderligere ændringer i organisationen ventes præsenteret for medarbejderne i begyndelsen af det nye år.

Der er allerede indført et ansættelsesstop, og der bliver ikke slået nye stillinger op. Ledige job vil kun blive genbesat, hvis de har direkte og afgørende betydning for forretningen.

Kort efter bestyrelsesmødet i slutningen af november sendte skibsreder Eivind Kolding et brev til de godt 30.000 ansatte i Maersk Line, og her blev problemerne skåret ud i pap.

Har misset 18 mia. kr.

Skibsrederen havde regnet sig frem til, at med de samme omkostninger, samme udnyttelser og de samme fragttyper som den Singapore-baserede konkurrent APL ville Mærsk Line de seneste tre år have tjent 3,5 milliarder dollar mere end de to milliarder dollar, som rederiet rent faktisk har tjent i perioden. Med den nuværende dollarkurs har det danske rederi dermed misset en indtjening på over 18 milliarder kroner.

I brevet peger Eivind Kolding på, at andre containerrederier har haft meget bedre kontrol over deres omkostninger end Mærsk Line og blandt andet har været bedre til at tiltrække høj-værdi last.

Eivind Koldings brev har karakter af en opsang, og han påpeger da også, at 50 procent af rederiets containere er mere end en dag forsinket, og at der er fejl i hver femte faktura.

Han advarer imod, at kunderne vil gå til konkurrentene, hvis Maersk Line ikke evner at levere tilfredsstillende produkter, og førerpositionen er derfor i risiko for at blive sat over styr.

De første skridt til at ryste organisationen i den snart 104 år gamle virksomhed er gennemført ved at reducere antallet af chefer i containerforretningen fra 11 til ni. Arnestedet for problemerne i Maersk Line, mener de fleste, skal findes i opkøbet af britiske P&O Nedlloyd i 2005. Det var et stort og strategisk opkøb, der skabte verdens største containerrederi med en markedsandel på over 18 procent. Siden er den stærke position eroderet, så det danske rederi har en markedsandel på cirka 14 procent. Skibsreder Nils Smedegaard Andersen har ikke ønsket at kommentere udviklingen i A. P. Møller – Mærsk.