Smedegaard er parat til at kigge på opkøb uden for kerneområderne

Efter en række år med prominente frasalg erklærer A.P. Møller-Mærsks adm. direktør, Nils Smedegaard Andersen, sig nu parat til at overveje opkøb uden for Mærsks kerneforretninger.

Foto: Liselotte Sabroe. A.P. Møller-Mærsks adm. direktør, Nils Smedegaard Andersen. (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2016)
Læs mere
Fold sammen

Mærsks største forretningsområder er alle under pres og gennemlever en svær tid pga. lav oliepris eller drabelige containerrater, og det kan få virksomheden til at vende blikket hen til steder, hvor man ikke opererer i dag.

Det skriver Finans.

»Beslutter vi at investere i andre ting, skal det understøtte det, vi gør, så det ville være inden for infrastruktur eller transport. Noget, der ligner det, vi gør i øjeblikket. Det er ikke udvikling af medicin mod mavesår, fordi det er vi ikke bedst til,« siger Nils Smedegaard Andersen, der siger, at så længe man er bedst i de industrier, man er i, gælder det om at få det maksimale ud af afkastet der.

Men kan man ikke det, må man søge andre steder hen:

»Det, vi kigger på, er supplementer til vores forretning, men ikke noget verdensomvæltende. Men vi har rigeligt med finansiel styrke til at købe både inden for og uden for vores kerneområder,« understreger han over for Finans.