Smartphones mister oftest forbindelsen

Mange af problemerne med mobildækningen skyldes ikke nettene, men vores telefoner. Det viser en anonymiseret opgørelse.

Foto: ROSLAN RAHMAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Dut ... dut ... dut ... Ja, vi blev lige afbrudt, men det jeg ville sige ...« Det sker hver dag. Overalt i Danmark. For rigtigt mange. Men udfaldene i mobilsamtalen skyldes ikke nødvendigvis, at der er langt til nærmeste mobilmast. Oftest ligger problemet et helt andet sted: I den telefon, man ringer fra. »Gode, gammeldags telefoner er oftest bedre end de nye smartphones til at holde forbindelsen. De fungerer bedre på mobilnettene, og der går meget længere tid, før de mister forbindelsen,« forklarer teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult.

Der er stor forskel

Han har samlet normalt hemmeligholdte tal ind fra målinger af netop den tid, der går, før telefonen falder ud. Af de 50 bedst sælgende modeller vil man på den værste telefon opleve udfald efter 158 minutters taletid, altså omkring to og en halv time, hvor den telefon, der er bedst til at holde forbindelsen, først falder ud efter 1.360 minutters taletid eller 22,5 time. »Tallene er sat sammen ved målinger på samme måde på en række netværk i Europa. Man har målt de telefoner, der er i sortimentet, altså dem som kunderne reelt kan købe i butikkerne i dag. Tallene repræsenterer omkring 90 procent af de telefoner, der sælges i dag. Resultaterne er fuldt ud på niveau med tilsvarende tal fra Nordamerika og Sydamerika, som vi også har adgang til. Hvis man skulle sammenligne med danske tal, er jeg derfor ret sikker på, at de ville være identiske,« siger John Strand.

Strøm eller antenne?

Han kan desværre ikke sætte navn og modelnummer på de enkelte telefoner, fordi mobilproducenter forbyder teleselskaberne at offentliggøre tallene, der ikke vil se godt ud i markedsføringen. Men det ser ud, som om mobilproducenter med mange års erfaring klarer sig bedre end de senere tilkomne. »Selv om teleselskaberne bruger rigtigt mange penge på at bygge og udbygge deres mobilnet, oplever man i mange lande et stigende antal kundeklager over dårlig dækning også i Danmark. Men mange af dækningsproblemerne skyldes ikke nettene men derimod de telefoner, vi har,« siger John Strand. I mange smartphones er der nemlig justeret på antennedækningen for at spare på strømmen. »Smartphones er meget komplekse telefoner, som ofte har datasessioner kørende i baggrunden. Disse skaber meget mere signaleringstrafik i nettene. Desværre er konkurrencen på smartphone-markedet så benhård, at telefonproducenterne får sendt telefonerne på markedet, inden de har justeret de sidste ting. Der er et hav af eksempler på problemer nogle mere synlige end andre. Antennegate fra Apples iPhone er nok et af dem, som de fleste husker bedst,« siger John Strand med henvisning til den nyeste iPhone 4s problemer med at holde forbindelsen, når man tog telefonen i den anden hånd og dermed spærrede for signalet på grund af konstruktionen. En nylig undersøgelse fra Index Danmark/Gallup viser, at mere end hver tredje dansker ejer en smartphone, og at hver femte, som endnu ikke har én, overvejer at ændre på det faktum inden for et halvt år. Henved 60 procent af alle solgte mobiltelefoner i dag er netop smartphones. Et godt råd er at afprøve sit SIM-kort i en anden telefon, gerne en gammel GSM-telefon, for at se, om dækningen bliver bedre.

INFOshop: Så tilfredse er kunderne med deres smartphone