Smartphones for smarte for virksomheder

Mens salget af smartphones stiger, skal virksomhederne løbe hurtigt for at følge med. De udnytter langtfra de nye funktioner, og de smarte telefonerkan blive en sikkerhedsrisiko for virksomhederne. Medarbejderne skal uddannes bedre, mener teleanalytikere.

Foto: NICKY LOH

Giv medarbejderen kontoret med på mobilen og bank produktiviteten i vejret.

Argumentet lyder tiltalende i mange lederes øre og har været med til at sætte gang i salget af smartphones til erhvervs­kunder.

Dog glemmer virksomheder i deres iver ofte at udvikle en strategi for overgangen. Det kan betyde hul i sikkerheden og spildt potentiale.

»De fleste giver primært medarbejderne adgang til arbejds­mail. Det behøver man ikke smartphones for. Mange virksomheder ville kunne udnytte dem væsentligt bedre,« siger teleanalytiker John Strand.

Læs også: Salget af smartphones eksploderer

Torben Rune fra konsulentfirmaet Netplan giver ham ret.

»Smartphones får først værdi, når virksomhederne laver deres egne applikationer, som eksempelvis Post Danmark har gjort til deres bude. Indtil videre er det dog kun større virksomheder, der gør det,« siger han.

Flere af de smarte

iPhones, BlackBerrys og andre af de avancerede modeller er for alvor blevet populære, når virksomhederne opdaterer deres grej. Af de 1,9 millioner mobiler, der er solgt til erhverslivet, er 550.000 allerede nu i den smarte kategori, oplyser TDC Erhverv.

Og salget er stiger, forventer de. På trods af de stadig mere højtudviklede mobiler viser tal fra Danmarks Statistik paradoksalt nok, at sms og vækkeursfunktionen er dem, som danskerne bruger mest. Selvom erhvervsfolk ifølge en rundspørge blandt 3 Mobils kunder er bedre til at udnytte mobiltelefonerne, er det også fortsat simple funktioner som mail og kalender, der scorer højt. Smartphones mere avancerede funktioner er ikke udnyttet i samme grad, selvom også det tal ifølge rundspørgen er stigende.

De nye mobiler er små kraftkarle, der efterhånden har samme kapacitet, som bærbare computere havde for få år siden. Mister en medarbejder derfor mobilen, så kan det være store datamængder, der er i fare. Det scenario tager langt fra alle virksomheder højde for, mener Torben Rune.

Læs også: Sådan får du din smartphone til at leve længere

»Problemet opstår, fordi det er blevet normalt at synkronisere telefonen med medarbejderens computer,« siger han.

I medicinalvirksomheder og banker, hvor man er vant til høj sikkerhed, er udviklingen langt fremme. Ifølge Torben Rune ligger problemet i stedet ofte hos faggrupper, der ikke tidligere har arbejdet med elektronik.

»Omkostningerne ved, at en social- og sundhedshjælper mister mobilen, kan eksempelvis i værste fald være tab af personfølsomme oplysninger om borgere,« siger han.

Grundige analyser

Teleanalytiker John Strand mener ikke, at virksomheder skal købe smartphones først og så spørge bagefter. Ledelsen skal på forhånd sætte sig ned og se på, hvor i virksomheden de kan gøre gavn og tænke i alternativer.

»Har man medarbejdere, der er ude i marken og arbejder med salg eller teknik, så er det nok der, hvor man kan hente en gevinst med smartphones. Mobilt internet kunne i mange andre tilfælde være en lige så god løsning,« siger han.

Læs også: Her er fremtidens smækre smartphones

Samtidig efterlyser Torben Rune også, at flere virksomheder uddanner nogle medarbejdere i virksomheden, der kan hjælpe med overgangen til de nye mobiler.

»Det er ikke bare gjort ved at stikke en ny mobil i hånden på medarbejderne. Man skal uddanne nogle få superbrugere i virksomheden og give dem ansvaret for at hjælpe de andre,« mener han.