Smartphones er fremtiden

Den taiwanesiske virksomhed HTC har i de senere år udvidet forretningen til de avancerede smartphones. Og virksomheden vil i fremtiden satse endnu mere på det lukrative marked.

Foto: HTC. Hero er navnet på HTCs anden telefon baseret på Googles styresystem, Android.
Læs mere
Fold sammen
Teknologi-giganter kæmper om adgangen til det næste forjættede land – det mobile internet.

»Vi er godt tilfredse, men vi vil gerne videre,« lyder det fra HTCs nordiske direktør, Peter Frølund.

Den taiwanesiske virksomhed har i de senere år haft stor succes med at satse på smartphones, som er avancerede mobiltelefoner, der også kan håndtere mail, web, GPS, etc. I modsætning til traditionelle mobiltelefoner er smartphones et marked i vækst. Ifølge analysefirmaet Gartner faldt mobilsalget med 9,4 procent i først kvartal 2009, men steg med 12,7 procent for smartphones vedkommende. Dermed sidder de avancerede mobiltelefoner aktuelt på omkring 15 procent af verdensmarkedet, og om fire år vil hver fjerde model være en smartphone, lyder det fra et andet analysefirma, Juniper Research.

Fra hardware til software
Væksten i smartphones har også medført et paradigmeskift i den teknologiske udvikling, fortæller HTCs nordiske diretør Peter Frølund.

»Producenter som Nokia, LG og Samsung har traditionelt fokuseret på hardwaren, f.eks. antal megapixel i kameraet eller, hvor tynd telefonen kunne blive. Men nu har man nået et mætningspunkt, og derfor kigger bl.a. vi på, hvordan man kan få mere ud af den hardware, man har«, siger Peter Frølund.

Det øgede fokus på software-delen kommer primært fra den anden side af Atlanten, fra virksomheder som Microsoft, Palm, Apple og Google plus canadiske RIM. For disse virksomheder handler smartphone-markedet om meget mere end telefoni. Det er her, drømmen om den mobile platform skal virkeliggøres med alskens tjenester og dermed indtjening. »Content is King« hedder den efterhånden klassiske læresætning i det digitale univers.

Det er karakteristisk, at smartphone-markedet oftest opdeles i henhold til styresystemer, da salget af hardware alene ikke giver noget retvisende billede. To af de vigtigste kombattanter, Microsoft og Google, har således ikke noget med hardware at gøre, men koncentrerer sig om deres respektive styresystemer, Windows Mobile og Android. En række andre producenter leverer pakkeløsninger, styresystem med dertil hørende telefoner, bl.a. Apple, Nokia og RIM.

Nokia mangler ressourcer
For HTC gælder det om at satse på de rette spillere, og det vil for taiwansernes vedkommende sige Microsoft og Google.

»Vi satser benhårdt på de to«, lyder det fra Peter Frølund.

Derved fravælger man Nokia og deres styresystem, Symbian, som nu er en konkurrent.

I de senere år har Nokia, verdens suverænt største mobilproducent, måttet se andre, ikke mindst Apple, tage innovations-teten, hvorefter Nokia er fulgt efter med lignende tiltag. Men finnerne har en størrelse og en rækkevidde, der uværgerligt gør dem til en af favoritterne på smartphone-markedet, hvilket også konkurrenten HTC medgiver.

»Man skal ikke undervurdere Nokia, de er jo meget store. Men de har ikke adgang til de samme ressourcer som amerikanerne i form af økosystemer. Apple har iTunes-delen, Microsoft har hele deres Exchange (virksomhedshedssystemer med mail, kalender, etc., red.) og Google har deres internet-økosystem med mail, Street View, Google Earth og så videre,« siger Peter Frølund.