Smartphonen bliver central i nethandlen

Ny analyse viser, at den samlede nethandel i Danmark fortsat stormer frem – og at smartphonen og tavlecomputere er godt på vej til at indtage en endnu mere central rolle.

Det er primært de unge, der benytter smartphonen til nethandel. Arkivfoto: Malte Kristiansen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Klik, klik, køb. I dag kan forbrugere købe alt fra biografbilletter og leveringspizzaer til brugte biler via hjemmesider. Udviklingen har taget fart de seneste år, og der er ikke noget, der tyder på, at den stilner af endnu.

Fokus ser dog ud til at vende sig endnu mere i én retning – mod smartphonen.

Det viser en frisk brancheanalyse fra Berlingske Research. Den tager temperaturen på nethandlen ved at tage udgangspunkt i regnskabstallene blandt de 60 største danske nethandelsaktører. Fællesnævneren for virksomhederne er nethandlen – men deres produkter spænder vidt.

Den største virksomhed i analysen – målt på bruttofortjeneste – er modetøjsportalen Stylepit (tidligere Smartguy), nummer to er auktionshuset Laurits.com, nummer tre er økovareleverandøren Aarstiderne. Virksomhedernes bruttofortjeneste endte i senest tilgængelige regnskaber på henholdsvis 215 mio. kr., 110 mio. kr. og 83 mio. kr.

Branchen har som helhed stærk fremgang. Samlet set har de 60 virksomheder fra 2011 til 2013 øget deres bruttofortjeneste med 44 procent til 1,2 milliarder kroner. Det samlede driftsresultat er dog kun vokset med 31 procent i samme periode, og den samlede bundlinje med blot én procent. Til gengæld viser Berlingske Researchs brancheanalyse, at virksomhedernes soliditet er steget fra 22 til 32 procent i perioden.

Det ændrer da heller ikke ved – trods mindre bundlinjeresultater, at nethandel bliver mere og mere populært. En august-opgørelse fra nethandlens brancheorganisation FDIH viser, at udviklingen ventes at fortsætte.

Organisationen estimerer, at den samlede nethandelsomsætning i 2014 ender på over 72 milliarder kroner. Det skal ses i forhold til 2013-tallet, der lød på 62,4 milliarder kroner. Det får brancheorganisationen til at minde om, hvor exceptionel væksten i branchen er lige nu.

»Ingen andre salgskanaler kan vise tocifrede vækstrater år efter år, og det understreger forbrugernes klare valg af nettet som fremtidens handelsplads. Vi har mere end fordoblet omsætningen siden 2009,« siger organisationens kommunikationschef, Henrik Theil, i en kommentar til rapporten.

Berlingske Researchs brancheanalyse viser tillige, at det især er på handlen på de mobile platforme – smartphones og tavlecomputere (tablets), at det går fremad.

Analysen fremhæver tal fra Dansk Erhverv, der viser, at 30 procent af smartphone-ejerne har handlet via deres telefon over en seksmåneders periode. Året før lå procenttallet på 19.

FDIH noterer sig i den forbindelse, at køb via tavlecomputere som iPad også udviser markante væksttendenser. Det er specielt i det ombejlede børnefamiliesegment, at hver fjerde søgning og hvert femte køb sker på en tavlecomputer. Når det kommer til køb via smartphones, er det mest de unge, der bruger den til køb. Alle andre bruger den dog til noget, der er næsten lige så vigtigt, fortæller organisationens kommunikationschef.

»Generelt vinder tablets hurtigst frem. Der er et ganske lille spænd mellem søgning og køb, så har man først taget tabletten i hånden for at finde en vare, er der stor sandsynlighed for, at det ender med køb,« siger Henrik Theil i FDIH-rapporten og tilføjer:

»Der er noget længere mellem søgning og køb på mobilen, men den har indtaget en væsentlig rolle som søgeredskab for alle under 50 år.«

Ser man tilbage over de seneste års udvikling, er der ikke meget, der indikerer, at den stigende nethandel – specielt den via mobile enheder – skulle være på vej til at tage en mere beskeden udvikling. Med hensyn til de mobile enheder skal det nok også holdes op imod, at eksempelvis smartphones er ved at udvikle sig til noget, som næsten er allemandseje – i hvert fald inden for de yngre aldersgrupper.

Berlingske Research har i den forbindelse bedt Institut for Fremtidsforskning, der er en tænketank finansieret af erhvervslivet, om at kigge lidt frem i tiden for at vurdere, om der er tendensændringer forude. Det mener instituttets associerede partner Henrik Jensen ikke umiddelbart, der er.

Han mener, at det hele skal ses i lyset af den store forskel, et apparat som en smartphone gør for forbrugeren.

»Den teknologiske udvikling gør det nemmere at være forbruger. Det er rart at få forslag til noget, du bør købe, når du har brug for det,« siger han og tilføjer:

»Det er nemmere at beslutte sig og købe, præcis når du lige har tid til det, og med effektive logistikløsninger er det nemmere at få det leveret dér, hvor du har brug for det, og når du har brug for det.«