Smartguy sælger mere tøj og fastholder forventninger

Onlinebutikken Smartguy har solgt mere tøj i regnskabsårets første halve år sammenlignet med samme periode sidste år. Efter nedjustering i december fastholder selskabet forventningerne til helåret.

Tøjet blev hevet ud af Smartguys lagerhylder i et større omfang i første halvdel af regnskabsåret 2013/2014 end samme periode sidste år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der blev sendt mere tøj fra Smartguys lager i Polen i de første seks måneder af regnskabsåret 2013/2014 end samme periode for et år siden. Det fremgår af selskabets halvårsregnskab, som blev offentliggjort fredag morgen.

Nettoomsætningen i det skæve regnskabsårs første seks måneder udgjorde 260,9 millioner kroner, svarende til en samlet vækst på 17,9 procent i forhold til samme periode sidste år.

Væksten på de nordiske markeder udgjorde 5,3 procent i perioden og omsætningen på de øvrige markeder steg med 102,2 procent sammenholdt med samme periode sidste år.

Driftsresultatet (EBITDA) udgjorde for regnskabsårets første seks måneder et minus på 16,8 millioner kroner.

Af- og nedskrivninger i årets første seks måneder udgjorde DKK 23,6 mio. Heraf hidrører DKK 18,2 mio. fra en nedskrivning af ejendomme i Jyderup. Periodens resultat inklusiv særlige poster og inklusiv nedskrivning af ejendomsværdier udgjorde DKK – 65,7 mio. i perioden (DKK 8,6 mio. i samme periode sidste år).


Smartguy sænkede forventningerne i december på baggrund af et skuffende julesalg, men selskabet venter i regnskabsåret 2013/2014 en omsætning på 475-500 millioner kroner mod tidligere ventet 520-545 millioner kroner.

Driftsresultatet (EBITDA) ventes at lande på minus 20-30 millioner kroner mod den tidligere forventning om et positivt driftsresultat på 10-20 millioner kroner.

I januar skiftede Smartguy administrerende direktør, så det i dag er Thomas Wandahl, der står i spidsen for selskabet. Han overtog posten fra Nikolai Kærgaard.

Smartguy har et mål om at nå 1 milliard kroner i omsætning, og det skal primært ske gennem opkøb, har ledelsen tidligere udmeldt. Selskabet sælger mere end 1.000 forskellige mærker og har flere end 2 millioner registrerede brugere.