Smartguy fortsætter opkøbsjagt efter købskollaps

Det børsnoterede selskab Smartguy fortsætter jagten på vækst gennem opkøb, efter selskabet i går trak et tilbud på køb af e-skobutikken Brandos tilbage.

Smartguys administrerende direktør Nicolai Kærgaard dropper Brandos og vender blikket mod andre opkøbsmuligheder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech
Good buy or goodbye. Med det motto indprentet i Smartguys DNA trak e-butikken i går et købstilbud på svenske Brandos i land.

Brandos sælger sko på nettet, og med en omsætning på omkring 340 millioner svenske kroner ville den svenske e-butik bringe Smartguy tættere på målet om en milliardomsætning. Men Brandos og Smartguy var ikke enige om salgsprisen og mængden af aktier.



Det ærgrer dog ikke Smartguys administrerende direktør, Nicolai Kærgaard, at aftalen med Brandos ikke kom i hus. Der er nemlig masser af andre muligheder for opkøb i Sverige, som ifølge direktøren er et »relativt fragmenteret marked.«

»Der er masser af muligheder i det marked, der er masser af spillere, der er masser til salg,« siger Nicolai og tilføjer, at lande som Tyskland, Holland og Polen også er interessante for Smartguy.

Alligevel er blikket primært vendt mod nord.

»Vi synes, det nordiske marked er spændende. Sverige, Norge, Finland er spændende lande. Vi har hjemmebanefordel i de lande, fordi vi i forvejen har kontorer med et godt set-up,« siger Nicolai Kærgaard og fortsætter:

»Vi er en stærk nordisk spiller, og det vil vi gerne blive ved med at være. Det kan opkøb hjælpe til med. Vi tror, der er en fordel ved at konsolidere sig i norden.« 



Ifølge Nicolai Kærgaard var det mængden af aktier og prisen på Brandos, der fik Smartguy til at trække købstilbuddet tilbage.

»Hvis tingene ikke er, som man gerne vil have det, og prisen ikke er, som man gerne vil have den, så er det heldigvis sådan, at vi har en hård bestyrelse, der holder os oppe,« siger han.

Smartguy venter i indeværende regnskabsår at omsætte for 520-545 millioner kroner.