Smartguy blæser til krig efter julenedtur

Efter et dårligt julesalg går Smartguy nu massivt i gang med markedsføring og prisnedsættelser for at forsvare deres plads på markedet.

Foto: Claus Bech. Smartguy har ikke før ville melde sig ind i reklame- og priskrigen mod branchens konkurrenter. Men julens skuffende salg gør det nødvendigt for nettøjbutikken, at markere sin position. 
Læs mere
Fold sammen
Det var meningen, at flere kunder skulle sætte sig til tasterne i julemåneden og klikke sig til varer på nettøjbutikken Smartguy. Sådan blev det ikke, og selskabet nedjusterer nu sine forventninger til regnskabet. 

En ærgerlig og skuffende situation ifølge Smartguys administrerende direktør Nikolai Kærgaard.

»Vi har haft lidt højere forventninger til væksten, end hvad vi kan indfri. Det er selvfølgelig skuffende. Det giver næsten sig selv. Vi havde håbet på mere,« siger han. 

Skuffelsen har fået selskabet til for alvor at træde ind den priskrig, der er blandt konkurrenterne. Det er gået op for Smartguy, at det ikke længere er muligt at stå på sidelinjen og se på de aggressive kampagner, som konkurrenter kører med. 

»Vi føler, at det er nødvendigt for os at forsvare vores markedsposition og gå med i den krig, der er, hvor det nærmest gælder om at give produkterne væk,« siger han. 

Det er blevet en realitet, at der er brug for store besparelser på varerne for at lokke kunder ind i netuniverset. Nikolai Kærgaard forklarer, at det har været tydeligt, at kunderne forsvinder, hvis ikke varerne er nedsat. En svær udvikling og en svær beslutninger, at skulle gå reklamevejen for at stå stærkere på markedet. 

»Før har vi været lidt forsigtige, fordi vi gerne ville tjene penge. Det er et spil i branchen, som vi hidtil har sagt er usundt. Men det har vist sig at være svært at undgå at være en del af. Det er et markedsvilkår lige nu,« siger han. På baggrund af udviklingen har Smartguy allerede nu taget en række initiativer, der kridter op til at presse konkurrenterne, og få kunderne igen. Selskabet vil blandt andet øge deres marketingsteam og er nu på jagt efter talenter. 

Smartguy havde forventet, at omsætningen for regnskabsåret 2013/2014 ville lande på cirka 520-545 mio. kr. I stedet forventer ledelsen nu, at det ender på 477-500 mio. kr.