Smarte fjernsyn går amok

Udvikling. TV-producenterne ruster sig til tænderne i det, der tegner til at blive en episk skyttegravskrig.

TV-branchen står overfor store udfordringer, men også kæmpe udviklingsmuligheder, hvis man skal vinde krigen om forbrugeren i fremtiden. Bl.a. er 3D fladskærme ved at blive almindeligt. Fold sammen
Læs mere
Foto: WOLFGANG KUMM

BERLIN: De har været undervejs i årevis, men på dette års IFA-messe i Berlin er tendensen skarpere trukket op end nogensinde før: Den næste revolution, som medie-, IT- og elektronikbranchen kommer til at gennemgå, bliver i TV-apparaterne, der i stigende grad kommer til at minde om computere.

I denne tid er både markedet for smartphones og for tavlecomputere nærmest rødglødende, og kampen står i store træk mellem softwareleverandører som Apple, Google, Microsoft og til dels også finske Nokia.

Men hvad angår smart TVs, er udviklingen gået langsomt indtil nu. Sidste år lancerede Google nemlig ambitioner om at gøre mobil- og tavlecomputerplatformen Android til omdrejningspunkt i smarte fjernsyn, hvor brugerne kan bruge et helt økosystem af apps, internet-services og medieindhold, der allerede i dag kan fås billigt via nettet.

»Vi forventer, at der i længden kun vil være to-tre økosystemer, der overlever. Vores vil selvfølgelig været et af dem. De næste par år bliver dramatiske, og jeg har ikke oplevet noget tilsvarende intenst i alle de år, jeg har været i denne branche,« siger Pieter Vervoort, der er chef for smart TV-afdelingen i den hollandske TV-producent Philips.

Lærer af telefongiganter

Han forklarer, at man lige nu er på stikkerne for at tage ved lære af smartphone-branchen, hvor Apple og Google kom ind udefra og tvang hidtidige giganter som Nokia i knæ på rekordtid. Det kan blive et problem, for når internetbaseret medieindhold bliver tilgængeligt via et smart TV gennem husets internetopkobling, åbnes der samtidig for en helt ny og lukrativ verden, hvor TV-producenten ikke blot laver hardware, men også eksempelvis kan drive en filmudlejningstjeneste indbygget i fjernsynet.

»Engang solgte vi et TV-apparat. Og mange år efter kom kunden tilbage og købte et nyt. Nu skal vi pludselig til at tænke i også at servicere kunden med tilbud om medieindhold, og det er en helt ny rolle for os, som vil ændre branchen dramatisk,« siger Pieter Vervoort.

Et af de store problemer for smart TVs har været, at der ikke – som hos Apple eller Googles Android – er enighed om standarder og platforme. Derfor har det været et mareridt for udviklere og indholdsleverandører at udvikle til de forskellige smart TV-løsninger, som producenterne markedsfører.

Blandt andet derfor har Philips sat sig i spidsen for en alliance, der omfatter Sharp, Loewe og LG, der nu vil trække i samme retning og skabe en fælles platform, baseret på åbne standarder og frivillighed.

Det er et af de første tegn på enighed i en branche, hvor især TV-giganten Samsung fortsat går enegang, altimens Sony allerede næste år vil hjælpe konkurrenten Google med at rulle Googles Android-baserede TV-løsning ud i Europa, herunder også i Danmark.