Smæk til kinesisk gigant: Største underskud i to år

Større udgifter til markedsføring og vigtige komponenter giver kinesisk gigant smæk. Men allerede i år skal smartphoneforretningen gå i plus, og Lenovo går fortsat efter at nå top 3-placeringer.

Det Lenovo-ejede Motorola begynder at få bedre tag i mobilmarkedet, her ved lanceringen i juli af Moto Z2 Force-telefonen, men markedsføringen er dyr for Lenovo. Arkivfoto: Timothy A. Clary, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: TIMOTHY A. CLARY

Store omkostninger til markedsføring af nye produkter og stigende priser på vigtige komponenter gav den kinesiske elektronikgigant Lenovo et overraskende underskud i sommermånederne.

Lenovo, som indtil for nylig var verdens største PC-producent, fremlagde fredag morgen dansk tid et regnskab med et underskud på 72 millioner dollar eller 456 millioner kroner mod et overskud på 173 millioner dollar (1,09 milliarder kroner) for et år siden.

Det er det første underskud siden september 2015.

Snart er der overskud i mobilforretningen

Det er især udgifter til mobilproduktionen, som er skruet i vejret i Lenovos forsøg på at kæmpe sig op i top 3 på verdensplan efter købet af den amerikanske mobilproducent Motorola i 2014 for 2,91 milliarder dollar. Her satser Lenovo massivt, og smartphonesalget i Vesteuropa er vokset med 137 procent på et år fra 289.000 til 685.000 telefoner, viser regnskabet. Der er dog stadig en lang vej op til Samsung og Apple, som er de førende smartphoneproducenter i verden.

Mobilforretningen er den eneste Lenovo-division, som er vokset målt på omsætning, men den udgør kun 17 procent af Lenovos samlede omsætning. Af regnskabet fremgår dog, at Lenovo forventer, at den inden nytår begynder at give overskud.

Lenovos PC-salg faldt med seks procent til 12,4 millioner styk, hvor det samlede PC-marked kun er gået tre procent tilbage. Til gengæld var omsætningen uændret på omkring syv milliarder dollar. Lenovo mistede PC-tronen til amerikanske HP i løbet af forårsmånederne.

PC-forretningen er fortsat Lenovos største område. Det udgjorde i april-juni omkring 70 procent af den samlede omsætning.

Mangel betyder prisstigninger

Omsætningen i Lenovos tredje ben - datacenterforretningen, som sælger lagerplads og muligheden for at bruge onlinesoftware - faldt som følge af højere priser på vigtige reservedele og den generelt voksende konkurrence på området.

Priserne på hukommelseschips, SSD-harddiske og LCD-skærmpaneler er steget betydeligt på det seneste, fordi produktionen ikke kan følge med. Lenovos daglige driftsdirektør, Gianfranco Lanci, forventer ifølge nyhedsbureauet Reuters, at prisstigningerne vil fortsætte »mindst frem til udgangen af året«. Oveni kommer stigende priser på batterier, efter at bilproducenter verden over er begyndt at indbygge stadig mere smart udstyr, som skal holde strøm.

Lenovos topchef, Yang Yuanqing, gjorde det for en måned siden klart over for Berlingske, at den kinesiske gigant tror klart på at kunne score hattrick og blive blandt verdens tre største på både PCer, mobiltelefoner og datacentre.

»Man må sætte barren højt. Der skal en detaljeret handlingsplan og den fornødne kapacitet til, og den har vi. Derfor er jeg helt sikker på, at vi kan realisere vores nye drøm om at blive top 3 på alle tre områder: PCer, datacentre og mobil,« sagde Yang Yuanqing.