Små satellitter får globalt udsyn

Virksomheden GomSpace tog kontakt til en konsulent for at finde kunder i Tyskland

Læs mere
Fold sammen
Sattelitter vejer ofte fire-fem tons og koster flere hundrede millioner kroner at bygge. Hos GomSpace i Aalborg fokuserer tre unge iværksættere på at udvikle satelitter, som blot vejer et til fem kg og blot koster et par millioner kroner at konstruere.

Danskerne nyder godt den telefoni og de billeder, som de små satellitter kan levere. Men kunderne herhjemme er få, og GomSpace er tvunget til at fokusere mod udlandet.

- Man bør alliere sig med nogle, der kender til markedet. Når man kender et land, får man mere selvtillid til at finde ud af, hvordan man skal formulere sig, forklarer 29-årige Lars Alminde, adm. direktør i GomSpace.

Sammen med sine to 28-årige medstiftere, Karl Kaas Laursen og Morten Bisgaard, læste Lars Alminde om Eksportforberedelsesforløbet fra Danmarks Eksportråd. Derigennem fik GomSpace kontakt til konsulentvirksomheden Uconnect, som hjælper iværksætterne ud på det globale marked. Samarbejdet blev indledt med at gennemgå forretning og danne sig et overblik.

- Vi har efterfølgende haft flere møder, hvor vi har talt om specifikke ting med hensyn til udvikling af salg og internationalisering. Det har mundet ud i en handlingsplan, som vi har implementeret efterfølgende, fortæller Lars Alminde.

Handlingsplanen har ført til, at virksomheden har taget kontakt til et innovationscenter i München og til potentielle tyske kunder.

- Innovationscenteret i München har fundet virksomheder, som er gode at netværke med, og som kan være mulige partnere i udviklingsprojekter. Dem skal vi ned at besøge i det nye år, fortæller Lars Alminde, som forventer, at GomSpace vil opnå at få en omsætning i Tyskland i løbet af 2009.

GomSpace blev stiftet i 2007 og afsætter sine produkter til universiteter rundt omkring i verden, hvor teknologierne bliver brugt til forskning. Lars Alminde forklarer, at der vil gå fem-seks år, før området for alvor bliver kommercielt.

Forberedelse baner vej for eksportsucces