Små, pressede købmænd opruster

Nyt navn og øget markedsføring skal gøre de små Spar-købmænd mere synlige, så de kan stå stærkere i konkurrencen. Ekspert tvivler dog på, at det vil have den ønskede effekt i det lange løb.

Spar har valgt at ændre de små købmænds butiksnavn og øge markedsføringen for at stå stærkere i den stigende konkurrence, der er i branchen - her Købmand Bjørn i Borbjerg ved Holstebro. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Stricker
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De seneste par dage har en reklame fra Spar rullet over TV-skærmene med en meddelelse om, at kæderne Super Spar og Kwik Spar skifter navn. »Min købmand« står der nu på næsten 200 butiksskilte rundt omkring i landet.

Det nye navn og øget markedsføring af konceptet skal gøre de mindre købmænd mere synlige i den efterhånden pressede branche, hvor der er flere, der hiver i kunderne. Ifølge administrerende direktør i Spar Danmark Michael Østergård skal købmændene slå sig op på, at de ligger i nærområdet og leverer god service.

»Vi prøver at gøre kunderne opmærksomme på, at det altså er denne her købmand, de skal bruge,« siger han.

Det er ikke en strategi, der ifølge Bruno Christensen, direktør i konsulenthuset Detailhandels Promotion, giver den helt store gevinst på længere sigt.

»Konkurrencen fra discountsteder og de større supermarkeder er stadigvæk den samme som før, så fordi man har skiftet navn og øger markedsføringen, bliver det ikke bedre af den grund. Spar skal nok få en effekt af det på kort sigt, men derfra og så til, at det virkelig batter, og de kan bide sig fast på markedet, der er langt,« siger han og forklarer, at det ikke vil ændre deres konkurrencesituation og trække flere kunder til.

Men han kan godt se det positive i, at man prøver at starte på en frisk og gøre konceptet for de små købmænd mere skarpt.

»Der kommer en øget optimisme i butikkerne og en øget markedsføring. Det kan give en ny energi for alle, så det tror jeg på er en rigtig god ide. Men perspektivet er bare vaklende,« siger han.

Der er forskellige grunde til, at Spar har valgt at bruge nye midler for at få en stærkere profil i branchen. Dels er det for at gøre det nemmere for kunderne at forstå de forskellige koncepter og kædenavne. Spar har arbejdet med fem forskellige kædenavne, der nu bliver kogt ned til fire og måske tre i det nye år.

Men afskaffelsen af lukkeloven er også en væsentlig grund til, at Spar vil fokusere på at gøre sig mere synlige og opruste sig i kampen mod konkurrenterne.

»Lukkeloven har jo været lokalområdernes overlevelsesmulighed. Så der er ingen tvivl om, at efter den blev ophævet, er det ikke blevet nemmere, når alle kan holde åbent, når de vil. Det har været med til, at vi har sagt, hvad pokker gør vi for, at kunderne skal huske, at vi er her,« siger Michael Østergård og forklarer, at de butikker, der ikke kunne klare konsekvenserne af lukkeloven, er skåret væk, og nu står de stærke tilbage.

Spar har valgt at fokusere på de ting, som »Min købmand« kan byde ind med, som andre dagligvarebutikker ikke kan. Og det er den tætte kundekontakt, der bliver sendt som det største budskab.

Men det er ikke nødvendigvis noget, der rammer forbrugernes behov lige nu i forhold til dagligvarehandel. Og derfor er det ifølge Bruno Christensen ikke et særlig stærk konkurrenceparameter.

»Et lang stykke af vejen er det et drømmebillede af markedet. For nogen mennesker betyder det meget med den tætte kontakt. Men til syvende og sidst er det pengepungen, der afgør hvor folk handler. På dagligvareområdet er det pris, der hele tiden bliver vurderet, som det vigtigste,« siger han.