Små mejerier vinder på Arla-strid

Ventelisterne med mælkebønder, der vil producere til de mindre mejerier bliver længere og længere, mens mælkeproducenter og bestyrelse strides i Arla.

Der er oprør i Arla Foods, og det kan de små mejerier mærke, skriver Børsen. De mindre mejerier får flere henvendelser fra mælkebønder, der vil producere til dem.

Striden i Arla drejer sig om, at mælkebønderne er utilfredse med mælkeafregningen fra Arla Foods. Bønderne undrer sig over, at Arla kun har hævet afregningen med seks procent, mens verdensmarkedspriserne det seneste år er steget 140 procent for mælepulver, 88 procent for smør og 63 procent for ost.

I disse dage bliver der holdt møder landet over, hvor andelshaverne i Arla diskuterer muligheden for at bryde ud af Arla og producere til de tyske mejerier, der tilbyder mælkebønderne bedre priser.

De mindre mejerier tilbyder lidt højere priser end Arla, men de mindre mejerier skal ikke lukrere på det, der sker hos Arla, mener administrerende direktør Lars Friis Jørgensen i et af slagsen – Naturmælk.

”Jeg ser ingen grund til at lukrere på det, der sker hos Arla, og jeg mener da også, at det er et brud på andelstanken, når landmænd bare melder sig ud. Det er en smule selvisk,” siger Lars Friis Jørgensen til Børsen.

De mælkebønder, der bryder med Arla og andelstanken, er imidlertid ikke de samme som de, der leverer til de mindre mejerier, siger professor Flemming Just fra Institut for Forskning og Udvikling i Landdistrikter ved Syddansk Universitet i Esbjerg.

”Dem, der bryder ud nu, er en anden type landmand. Det er nogle, der er blevet store, og derfor tænker anderledes. Det er en type landmand, der er mere producent end han er bonde,” siger Flemming Just til Børsen.

Administrerende direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh, forklarer til Jyllands-Posten, hvordan Arla ser på situationen:

”Den nuværende markedssituation er abnorm. På spotmarkedet indbringer lavt forædlede mejeriprodukter højere priser end vore højt forædlede mærkevarer. Alle økonomiske naturlove tilsiger, at sådan bliver det ikke ved med at være”.

”Vore pulverfabrikker kører på maksimal kraft, men vi begynder ikke at lave al mælken til pulver for at score en hurtig gevinst på spotmarkedet. Vi tror fortsat på, at det langsigtet vil være mest profitabelt at levere mærkevarer til detailhandlen”.

Kilde: Børsen/Jyllands-Posten