Små dollargrin til Danmark

Chevrolet fortsætter fremstødet i Europa med både amerikansk- og koreansk producerede biler. To af dem får premiere på næste måneds Frankfurt-udstilling.

Stort hul. Ceed SW-bagklappens åbning begynder 22 centimeter inde på taget. Det gør hullet større, og risikoen for ridser i hovedbunden mindre. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Først – og det vil sandsynligvis sige inden nytår – får vi fornøjelsen af HHR. Og nej, der er ikke tale om en ny virus, men en stationcar i retrolook, der ifølge Chevrolet er inspireret af en Chevrolet Suburban fra 1949.

Andre vil snarere hævde, at HHR er Chevrolets forsinkede svar på Chryslers »gangsterbil« PT Cruiser. Design, størrelse og motorkraft er i hvert fald som snydt ud af den markante næse på forbilledet. I USA har HHR da også længe været kendt som »den anden PT Cruiser« blandt de unge og stilbevidste bilkøbere.

Når HHR kommer til Danmark, bliver det med fem siddepladser og en 2,4 liters benzinmotor med 175 hk. Pris formentlig lige under 400.000 kroner på hvide plader. Mange penge for en bil, hvis interiørkvalitet mere minder om Nagorno Karabakh end New York, og som dukker endog meget forsinket op til retro-festen. Men med en totalvægt, der atypisk for en amerikaner kan presses under to ton, har HHR en chance som gulpladebil.

Under alle omstændigheder bliver det billigere at komme ud at cruise i Chevrolet Aveo. Til gengæld er navnet det eneste amerikanske ved den nye mini, som vi ser til sommer. Resten er en koreansk fremstillet Daewoo Kalos, udsat for en ansigtsløftning i Joan Collins-klassen.

Om det er vellykket er smagssag. Selv Audis enorme kølergrill blegner ved siden af Aveos 100 dollar grin, og det er måske lige selvsikkert nok for en bybil til omkring 120.000 kroner.

Frontdesignet byder i øvrigt på et spøjst problem i Europa: Designerne har placeret Chevrolet-logoet på den tværrib, der skiller kølergrillen i to og dermed er det naturlige fundament for nummerpladen. Mon ikke amerikanerne har glemt, at det kun er i visse amerikanske stater, at biler slipper for forreste nummerplade?

Vi får se. Der er tid til endnu et facelift inden Aveo dukker op med en ny sparsommelig 84 hestes 1,2 liters motor senere i 2008.