Små årgange rammer børnetøjsfirmaer på bundlinjen

De små årgange, som blev født under og i kølvandet på finanskrisen, har fået mange børnetøjsfirmaer til at dreje nøglen om, viser ny analyse. Samtidig har danskernes forbrugsvaner ændret sig.

»Der er 20 procent færre nyfødte børn i år end i 2005, og det vil jo sige, at markedsgrundlaget for børnetøjsproducenterne og butikkerne også er blevet reduceret væsentligt. Så det er klart, at særligt de små årgange har en væsentlig betydning,«  forklarer modeekspert i Deloitte Morten Steinmetz. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kim Haugaard

Finanskrisen har efterhånden været på tilbagegang i en rum tid, og de fleste danske virksomheder oplever fremgang.

Men anderledes ser det ud for børnetøjsfirmaerne, der endnu ikke kan se den økonomiske fremgang i regnskaberne. Faktisk er firmaer, der producerer og sælger tøj til børn, dem, der oplever mindst vækst i disse år, viser Deloittes Modeanalyse for 2015.

Og det er især de små årgange, der er født under og i kølvandet på finanskrisen, som påvirker børnetøjsfirmaerne på bundlinjen, forklarer modeekspert i Deloitte Morten Steinmetz.

 

»Der er 20 procent færre nyfødte børn i år end i 2005, og det vil jo sige, at markedsgrundlaget for børnetøjsproducenterne og butikkerne også er blevet reduceret væsentligt. Så det er klart, at særligt de små årgange har en væsentlig betydning,« siger han til Berlingske Nyhedsbureau.

Men danskernes forbrugsvaner har også ændret sig, og det kan også aflæses i børnetøjsfirmaernes regnskaber:

»Vi er mere tilbageholdende med at gå ud og købe helt så meget til vores børn, som vi har været i tidligere perioder,« siger Morten Steinmetz.

Han pointerer i den forbindelse, at modebranchen selv bærer en del af ansvaret for danskernes ændrede forbrugsmønster.

»Branchen har jo selv været med til at vænne forbrugerne til, at de kan købe tøj til nogle billigere priser ved at begynde at afholde lagersalg, outlets og designerbasarer. Og når forbrugerne så samtidig er villige til at bruge varerne i bare én sæson mere, så smitter det jo af på forbruget hele vejen rundt,« siger Deloittes modeekspert.

Morten Steinmetz regner dog med, at tendensen vil vende, men råder alligevel producenter og butikker til at begynde at satse anderledes, hvis de vil følge med udviklingen.

»I 2025 forventer man 8,1 procent flere små danskere sammenlignet med i dag, men i mange lande fødes der færre småbørn i disse år. Til gengæld er nogle af de større årgange på vej til at blive tweens og teenagere, hvilket vi blandt andet ser i Spanien og England. Hvis børnetøjsfirmaerne formår at tilpasse deres sortiment og markedsstrategi til den demografiske udvikling, er der absolut muligheder for vækst,« forklarer han.

Den samlede eksport af tøj og beklædningstilbehør som sko og smykker voksede med 9,3 procent i 2014 til 25 milliarder kroner. De største eksportmarkeder for dansk mode er Tyskland, Sverige og Norge.