Slut med spritkørsel i varebiler

Fyraftensbajerens dage er talte, hvis man har bil på jobbet. Flere og flere virksomheder har besluttet sig for at montere alkolås i firmaets køretøjer.

Flere og flere virksomheder monterer alkolåse i vognparken .Arriva var blandt pionererne med alkolås i busser - men nu følger virksomheders last- og varevogne og personbiler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: F. Bülow & Co.
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fra at være en joke, er det nu ramme alvor. Alkolåsen bliver monteret i flere og flere firmabiler – både varebiler, lastbiler og personbiler.

Hos leasingselskabet ALD Automotive Group kan man nu tilbyde alkolås i alle leasingbiler – til ren nettopris – og så indbygges prisen i kontrakten

- Det er helt sikkert noget, vi støtter – og vi kan både tilbyde det fremadrettet og på de biler, vi allerede har kørende hos vores kunder. Vi har i dag 20.000 køretøjer kørende i operativ leasing – hvor de 45 procent er gulpladebiler, siger teknisk chef hos ALD Automotive Group, Flemming Andersen.

Et ønske om øget trafiksikkerhed, virksomhedens image, sikkerheds- og alkoholpolitik er nogle af årsagerne til at virksomheder vælger at montere alkolåse. Af andre virksomheder, der har valgt alkolås er Arriva, Carlsberg, Frode Laursen og DSV.

300 Carlsberg-biler med alkolås

Hos Carlsberg er foreløbig 280 lastbiler monteret med alkolås – plus 20 biler fra ledelsen. Men alle køretøjer, der kommer udenfor bryggeriets enemærker, vil på sigt få monteret alkolåse. Næste skridt er varebiler og servicebiler.

- Vi har i alt 550 biler fordelt på lastbiler, varebiler og personbiler, som alle skal have alkolås monteret. Først skal vi lige samle erfaring fra de første 300 biler. Det sker i løbet af næste år. Vores biler kan ikke startes, hvis chaufføren har en promille over 0,5, som er promillegrænsen i dansk lov, siger logistikdirektør Bjarke Roost fra Carlsberg Danmark A/S.

Der går utallige historier om bryggeriets chauffører og kuske før dem, som var kendt for at drikke meget. Så det er godt for Carlsbergs omdømme, at det er slut – og det er også en god signaleffekt.

- Vi havde nogle diskussioner med fagforbundene og vores interne HR afdeling i begyndelsen, men nu er alle enige om, at det er en god idé, siger Bjarke Roost.

Kunder forlanger ædrueligehed

I vid udstrækning er det vognmændenes kunder, der forlanger alkolåse. De vil ikke risikere at se deres produkter fremhævet negativt ved et spritulykke. Men vognmænd har tøvet med installere alkolåsene fordi det drejer sig om en udgift på knap 9.000 kroner plus moms og montering, hvis man vælger det tyske Dräger system, som importeres af firmaet Bülow A/S i Hedehusene.

- Vores Dräger Interlock XT alkolåse kan indstilles på 100 måder, som kunden kan vælge – blandt andet med ”random” effekten, hvor man skal gentage testen i løbet af dagen. Bilerne kan også indstilles, så katastrofeblik og bilens horn går i gang, hvis chaufføren har blæst i beruset tilstand. Generelt stilles systemet herhjemme til 0,5 – men det laveste anbefalet er 0,2, da der eksempelvis skal tages hensyn til sukkersyge patienter, hvor alkotesteren ofte slår ud, selv om personen er helt ædru, siger Martin Højgaard Kostecki, account manager hos F. Bülow & Co..

Den trængte økonomi i branche har afholdt mange fra at belaste hver lastbil med yderligere 8-9.000 kr. i montering af lås. Dertil kommer årlig vedligeholdelse. Men nu bliver vognmændene presset af kunderne, der i stigende kræver, at bilerne er forsynet med alkolås.

Alkolås har eksisteret siden 1986. Det begyndte i Californien og i Europa kom låsen til Sverige i 1999. I 2009 var der monteret ca 40.000 alkolåse i svenske køretøjer. I Finland er der krav om lås i skolebusser samt taxa. I Frankrig skal alle nye skolebusser have alkolås (indført forår 2010) og fra 2015 gælder det også ældre skolebusser Det er primært i skolebusser, lastbiler og taxi’er, der er alkolåse i Sverige. Men også biler i statens tjeneste monteres i stigende grad med lås.

Volvo monterer alkolås i hver fjerde tunge lastbil i første halvår af 2010. Herhjemme har Folketinget i begyndelsen af .juni i år vedtaget lov om alkolåse. Den endelige bekendtgørelse er endnu ikke klar, men ventes inden længe. Loven retter sig primært mod folk, som har kørt spirituskørsel.Den danske lov minder en del om den hollandske, der blev vedtaget i 2009 og blev indført i begyndelsen af 2010.