Slut med skjulte mobilgebyrer

De danske teleselskaber lover at skilte tydeligt med, hvad tingene faktisk koster, og at bruge de samme ord, så man kan sammenligne.

Det skal være slut med at skrige ad sit teleselskab over skjulte gebyrer. Nu skal alle teleselskaberne fremlægge, hvad de tager penge for, og bruge samme ordvalg. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Til sommer er det slut med skjulte gebyrer på mobiltelefonerne.

Teleselskaberne lover nu at lægge alle gebyrer frem og finde ud af at kalde dem det samme, så kunderne kan se, hvad de betaler for - eller kan komme til at betale for.

»Ja, det bliver et katalog over engangsbetalinger, eller hvad man kan blive udsat for - hele produktpaletten over, hvad selskaberne kan finde på at tage penge for. Intet er for stort, intet for småt. Vi vil på ingen måde ensrette, hvad det skal koste, men vi vil gerne kalde en skovl for en skovl og en spade for en spade. Det vil også hjælpe forbrugeren til at forstå og kunne sammenligne,« siger Ib M. Tolstrup, direktør i brancheforeningen Telekommunikationsindustrien i Danmark, der samler teleselskaberne, til Berlingske Business.

Minister: Problem med tilliden

Videnskabsminister Helge Sander (V), som er øverst ansvarlige for teleområdet i Danmark, havde på baggrund af en række artikler i bl.a. Berlingske Business om de stadig flere og stadig mere kreative gebyrer på mobiltelefonen indkaldt telebranchen til smæk.

»Telebranchen har et problem med forbrugertilliden, og kortlægningen viser, at det er begrundet. Derfor er det både positivt og nødvendigt, at Telekommunikationsindustrien har tilkendegivet, at man er indstillet på at informere forbrugerne bedre og sikre, at gebyrer kun knytter sig til tjenester, som forbrugeren reelt kan vælge til og fra,« siger Helge Sander.

Topprioritet er tillid

Teleselskaberne medgiver, at forbrugernes tillid bestemt ikke er i top.

»I betragtning af, at vi har 12-13 millioner abonnent- og kundeforhold, oplever vi selv, at der kun er få problemer. Men hvert andet år kommer ny teknologi, som er meget svært forklarlig for de fleste mennesker. Vi erkender, at det kan gå ud over forbrugertilliden, og det har topprioritet at gøre noget ved,« siger Ib M. Tolstrup.

Det er fortsat helt op til teleselskaberne selv, hvilke tillægsbetalinger de vil tage, og hvad de i givet fald skal koste.